Matematik
Differentialligning - hurtig hjælp.
Hej
Jeg skal bevise at den logitiske differenstialligning dy/dx = ay(M-y) har den fuldstændige løsning f(x) = M/1+c*eaMx
Og det eneste jeg kan finde i min bog er y' = K*y (m-y) har den fuldstændig løsning til funktionen.
En der kan forklare mig om y'=k*y (m - y) er det samme som dy/dx = ay ( M - y ) ?? Er meget forvirret.
Svar #2
13. december 2014 af mathon
Løsningsberegning:

af bekvemmelighed
sættes

hvoraf

og

som løst med panserformlen
giver

Svar #3
13. december 2014 af blobbeepuzzle (Slettet)
Mange tak :) Fandt det hele, det med differentialligninger er bare ikke mig. Har svært ved at gennemskue den.
Jeg skal bevise at (a^x)' = ln(a)a^x - har du en ide om hvad det er jeg skal lede efter i bogen?
Svar #4
13. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Benyt, at ax = ex·ln(a) og benyt så at ekx har en kendt differentialkvotient..
Svar #5
13. december 2014 af blobbeepuzzle (Slettet)
# 4
Er komplet tabt nu. Kan ikke finde et bevis for det i vores bog.
Svar #6
14. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Udtrykket ax = ex·ln(a) er definitionen for funktionen ax , a > 0 . Du må have lært, at eksponentialfunktionen ex har sig selv som differentialkvotient, dvs (ex)' = ex . Benyt så differentialkvotienten for en sammensat funktion til at finde
(ekx)' = ekx ·(kx)' = k·ekx ,
og anvend nu dette resultat på funktionen ax .
Svar #7
14. december 2014 af blobbeepuzzle (Slettet)
# 6. Jeg tror godt at jeg forstår hvad det er du skriver, men er dårlig til Matematik (skal desværre bruge det) og er på nippet til at udeblive fra eksamen i morgen udelukkende pga dette spørgsmål. Har ledt hele pensum igennem, og kan bare ikke finde noget om differentialligninger og eksportentialvækst.
Har ingen ide om hvordan jeg skal bevise det...
Jeg skal bevise det og opstille en en vækst, dvs opstille differentialligningen og give en fortolkning af dens løsning.
Skriv et svar til: Differentialligning - hurtig hjælp.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

?
har du så
om konstanten hedder k eller ln(a) er uden betydning,

(som forklaret i #4 og #6)