Matematik

Hvordan pokker udregner jeg Rumfang her?

06. april 2015 af tobiasholmdk (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Allesammen, jeg håber i har mulighed og lyst til at give mig en hjælpene hånd, jeg er i færd med at læse MAT B og er ved at lave en skriftlig aflevering, jeg kan dog slet ikke hitte den ene af opgaverne, jeg er klart en humaniore person i stedet.. Kan en person hjælpe mig med denne opgave? 

"Jeres første nye produkt er madkasser, som er lidt specielle, idet både låg og ender er lavet af træ.

På en rejse i sommerferien har I været i Kina, hvor I har købt mange metalplader, der har målene 40 cm x 30 cm. I vil bruge disse plader til at lave madkasserne med. Da der skal kunne ligge bananer i kassen, har I besluttet, at kasserne skal være 30 cm lange.

I vil gøre madkassens rumfang så stort som mulig. Men spørgsmålet er, hvor meget af den 40 cm brede plade, der skal bukkes op i hver side af pladen. - undersøg dette!

Da jeres testpanel på MMF ikke kan lide træpladerne i enderne, ændrer I designet af madkasserne. I vil nu bukke pladerne, så både siderne og enderne er af metal. Dette kan dog kun lade sig gøre, hvis I skærer lidt af hver af de 4 hjørner.

Hvor meget skal I bukke op, hvis kassen skal have størst muligt rumfang?
Hvor stort et areal skal I skære væk?

(Bemærk, at I her får et 3. gradspolynomium. Brug gerne CAS til at løse problemerne)."

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

I den første opgave bukker man stykket x op i hver side af den lange side på 40 cm (låg og ender laves sæskilt af træ). Rumfanget af madkassen er da

V(x) = 30 · (40 - 2x) · x

der er et 2,-gradspolynomium, hvis graf er en parabel, der vender grenene nedad, så rumfanget har maksimum i toppunktet.

I den anden opgave skæres der et kvadrat med siden x af i hvert hjørne. Rumfanget af madkassen er da

V(x) = (30 - 2x) · (40 - 2x) · x

der som nævnt i opgaven er et 3.-gradspolynomium. Find maksimum ved at løse ligningen

V '(x) = 0

der er en 2.-gradsligning.

Skriv et svar til: Hvordan pokker udregner jeg Rumfang her?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.