Kemi

Masse af NaOH?? HJÆLP !!!

01. maj 2015 af Anna8587 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er i gang med en rapport, hvor jeg får spørgsmålet: 

Hvor stor en stofmængde NaOH skal mindst anvendes for at reaktionen forløber? (reaktionen vedhæftet)
Her er jeg gået i stå. Vi får oplyst at = NaOH (aq), 2M natriumhydroxid. Jeg kan ikke beregne stofmængden uden en masse af NaOH, og jeg tilsatte i forsøget 45 mL 2M NaOH.

Så man kunne bare omskrive de 45 mL til liter, men det giver 0,09 når man dividere med 2. Jeg skal her finde ud af, HVOR MEGET jeg skal have, og om de 0,09 ER NOK? Det gør jeg jo vha. stofmængden, men hvordan finder jeg den uden massen?? Jeg kan jo ikke beregne den med to ubekendte..

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2015 af mathon

m(NaO\! H)=(0{,}045\; L)\cdot \left(2\; \frac{mol}{L}\right)\cdot \left ( 40{,}00 \; \frac{g}{mol}\right )

Svar #2
01. maj 2015 af Anna8587 (Slettet)

Kan det passe at det kun vejer 3g?

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2015 af Heptan

Hvor stor en stofmængde NaOH skal mindst anvendes for at reaktionen forløber?

[OH^-]>\sqrt{\frac{K_o}{[Cu^{2+}]}}

hvor

[Cu^{2+}]=\frac{n(Cu^{2+})}{V_1+V_2}

[OH^-]=\frac{n(OH^-)}{V_1+V_2}

hvor V1 er voluminet af kobber(II)nitratopløsningen, og V2 er voluminet som anvendes af natriumhydroxidopløsningen.

2\ \textup{M} = \frac{n(NaOH)}{V_2} 

Løser man de fire ligninger med de fire ubekendte har man fundet stofmængden af NaOH, som mindst skal anvendes for at reaktionen forløber (eller rettere, stofmængden skal være lidt større end det - og i praksis kan man få en overmættet opløsning, og så skal man tilsætte endnu mere).

Skriv et svar til: Masse af NaOH?? HJÆLP !!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.