Kemi

Forsøg til at finde koncentrationen af 2 (eller flere) farvestoffer i sodavand?

03. november 2015 af Hrylla (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP

I forbindelse med SRP er jeg ved at prøve at finde et forsøg, hvor jeg kan finde koncentrationen af 2 forskellige farvestoffer i samme sodavand. Forsøget skal helst gå på spektrofotometri. 

Alle de øvelsesvejledninger, jeg har kunnet finde, har kun været, når man har 1 farvestof. Hvis I kender en god øvelses vejledning, vil jeg meget gernet have linket/filen. 

Ellers har jeg tænkt over, hvordan jeg selv kunne sætte forsøget op. Målet er vel at kunne lave nogle standardkurver for de forskellige farvestoffer (dette tror jeg ikke kan kombineres i en). 

Mit udgangspunkt er 2 farvestoffer. Så skal jeg have 3 blandinger, som jeg laver målinger på? 1 med lige meget af de 2 farvestoffer, 1 med mere af den ene, og en med mere af den anden? Jeg forventer her, at der vil være 2 "toppe" i absorptionsspektrummet (jeg bruger loggerpro) . Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal bære mig ad her fra. 

Manget tak for hjælpen. 

Skriv et svar til: Forsøg til at finde koncentrationen af 2 (eller flere) farvestoffer i sodavand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.