Kemi
Hjælp til at vise hastighedskonstanten udfra en tabel
Hej med jer.
Jeg sidder og er gået i stå ved denne opgave:
Jeg skal vise at k. Jeg har vedhæftet spørgmålet og tabellen nede i en kommentar.
Håber I kan hjælpe. Har døjet med den i over en time :(
Svar #3
14. januar 2016 af StineLu (Slettet)
Svar #5
14. januar 2016 af Soeffi
Du har udtrykket v = k · [O2]·[NO]2, der giver: k = ([O2]·[NO]2)/v.
I tabellen har man lavet fire forskellige forsøg med hver sin kombination af koncentrationer af O2 og NO fra starten og man har målt reaktionshastigheden de første sekunder, dette er v0. (Det lille 0 forneden på [O2]0, [NO]0 og v0 står for t=0).
Hastighedskonstanten k gælder (i teorien og i opgaven) for alle tidspunkter og dermed også t=0. Du skal lave en femte søjle i tabellen, hvor du øverst skriver "k" og nedenunder beregner k for hver række ved hjælp af formlen k = ([O2]0·[NO]02)/v0. Så vidt jeg kan se, får du k = 0,5 M2·s hver gang, det er så den søgte værdi.
(Jeg ved at NO2 er en brun gas, mens O2 og NO er farveløse. Man kan have brugt et fotospektrometer til at måle udviklingen i farvemætningen for på den måde at finde frem til v. Derved måler man reaktionshastigheden som ændringen af [NO2] pr. tidsenhed.)
Svar #6
16. januar 2016 af StineLu (Slettet)
Hej Soefii. Dit svar giver rigtig meget mening for mig!
Jeg har fundet frem til formlen :) jeg tror jeg skriver det helt forkert ind på min lommeregner for jeg får ikke det ønskede resultat. Hvordan skriver du det ind? jeg må gøre noget forskert.
Svar #7
hmm.. nu ser jeg lige... den værdig du får er ikke en samme og de søger i opgaven?
Svar #8
jeg får det samme resultat som dig, 0,5. men de vil have at k= 2 ?
Skriv et svar til: Hjælp til at vise hastighedskonstanten udfra en tabel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.