Kemi
Masse
Hvad er massen af 0,357 mol guld? og hvordan kan man finde svaret?
Svar #3
13. januar 2016 af axx2 (Slettet)
#1Du finder gulds molmasse i det periodiske system.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af at svare på spørgsmålet. Kan du vise mig hvordan man finder frem til svaret? :)
Svar #4
13. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)
#0: Husk denne formel:

Hvor: m er massen (i gram), n er stofmængden (i mol), og M er molarmassen af atomet, som du altid kan slå op i et periodisk system.
I dit tilfælde, er det guldsmolarmasse du leder efter. Lad os slå dette op i et periodisk system. Vi får, at:

Derfor vil massen af 0.357 mol guld være:
gram
Giver det mening?
Bard
Svar #5
#4#0: Husk denne formel:
Hvor: m er massen (i gram), n er stofmængden (i mol), og M er molarmassen af atomet, som du altid kan slå op i et periodisk system.
I dit tilfælde, er det guldsmolarmasse du leder efter. Lad os slå dette op i et periodisk system. Vi får, at:
Derfor vil massen af 0.357 mol guld være:
gram
Giver det mening?
Bard
Ja! tusind tak
Svar #7
#6Helt fint -- selv tak.
Bard
Jeg har også fundet massen af 0,357 mol carbon (hvilket er 4,2878199 g)
Er der flest guldatomer eller carbonatomer- eller er der lige mange i de portioner? Og hvordan kan man finde svaret på det?
Svar #9
13. januar 2016 af mathon
Samme antal mol indeholder samme antal enheder.
1 mol indeholder
enheder.

Svar #10
13. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)
#7: Det er jo et trickspørgsmål. 0,357 mol carbon og 0,357 mol guld vil jo indholde den samme mængde atomer, da stofmængderne i mol (n) er ens.
Hvis spørgsmålet havde været, om 0,357 g carbon eller 0,357 g guld indholder flere atomer, så er svaret carbon indholder flere atomer, da du skal bruge flere carbon atomer for at få 0,357 g carbon end du ville for at få 0,357 g guld.
Dette skyldes, at carbon har en lavere molarmasse (M) end guld har.
Giver dette mening?
Bard
Skriv et svar til: Masse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

i det periodiske system.