Kemi

Jeg har brug for hjælp til at forstå det her , for at kunne læse videre

08. maj 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg har vedhæftet et billede med reaktionen mlm ; dihydrogen og dioxygen- jeg forstå bare ikke det som står under reaktionen ??. Sætningen lyder : atomerne er bundet sammen på en anden måde efter reaktionen (?) end før reaktionen (?) hvordan skal det forståes ??? Det er jo 2H2 + O2 ------(pil) 2H2O hvad er det som er ændret her ? Er der ikke lige mange atomer på hver side :(( der er noget jeg virkelig ikke kan forstå. Håber der er en der har lidt tid til at forklarer mig den her reaktion. Mange mange tak igen .
Vedhæftet fil: image.jpeg

Svar #1
08. maj 2016 af HFNU (Slettet)

Vil gerne lige tilføje at jeg jo godt kan se at der først er 4 H atomer og 2 o- atomer men at der på venstre side bare er det(4H og 2O) men at der på højre side bliver dannet 2 vand molekyler 2H2O. Det er mere den sætning jeg har skrevet i mit første indlæg jeg ikke forstår :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2016 af Smut1

Tænk på elektronerne :)

Svar #3
08. maj 2016 af HFNU (Slettet)

Hmmm....?

Svar #4
09. maj 2016 af HFNU (Slettet)

Atomerne er bundet sammen på en anden måde efter reaktionen (?) end før reaktionen? Har stadig ikke helt forstået det desværre ???

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. maj 2016 af Smut1

Ja, atomerne er bundet sammen på en anden måde. Det er fordi oxygen gerne vil have to elektroner og hydrogen gerne vil afgive en: 2H2 + O2.  

Der er således fire elektroner i spil.

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Jeg ved ikke helt hvad du mener med "bundet sammen på en anden måde". Der er jo dannet et nyt molekyle, som du nok kan se, nemlig H2O med H2 og O2 som input.

Kan du se det? Før reaktionen optrådte både H2 og O2 som to selvstændige molekyler, men efter reaktionen er "de gået sammen".

Der er jo netop lige mange atomer på begge sider, da:

Venstre Side - 2 H2 + O2:

H-atomer: 2 * 2 = 4

O-atomer:  1 * 2 = 2

Højre Side - 2H2O:

H-atomer: 2 * 2 = 4

O-atomer: 2 * 0 = 2

Så der er lige mange atomer på begge sider. Dermed er reaktionsskemaet afstemt. Giver dette mening?

Bard

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. maj 2016 af Smut1

.

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. maj 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#7: Du har måske noget at tilføje?

Bard

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. maj 2016 af Soeffi

Vedhæftet fil:1680611.jpeg

Svar #10
09. maj 2016 af HFNU (Slettet)

yes jeg forstår godt svar #6 1000 tak- men jeg er ikke helt med på svar #5 desværre prøver at læse mere for måske at kunne forstå det

Skriv et svar til: Jeg har brug for hjælp til at forstå det her , for at kunne læse videre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.