Kemi

Spørgsmål til redox og pH-beregning

02. juni 2016 af lhp17 - Niveau: A-niveau

Spørgsmål til redox

Hvilken sammenhæng er der mellem stoffers opbygning og oxidationstal? Jeg er ikke helt med på hvad der forventes af svar.

Spørgsmål til pH

Hvilke antagelser gør man når man skal beregne pH-værdien for henholdsvis en middelstærk og svag syre?

Tak på forhånd. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2016 af umolich

Redox:

Måske er det noget idenne retning de spørger til:

Altså man kan sige at oxidationstrinnet for svovl i SO32- er +4 fordi den bruger 4 elektron til at lave bindinger til oxygen, mens de sidste to af dens valenselektroner ikke bruges til binding ("lone pair"). På samme måde er oxidationstrinnet +6 i SO42- fordi alle 6 valenselektroner bliver brugt til bindinger. Oxidationstal er altså et udtryk for hvor mange valenselektroner der bruges/afgives til bindinger - Mn2+ er jo f.eks. ikke i en binding, men har afgivet to elektroner til et andet stof, som f.eks.:

MnCl2 --> Mn2+ (aq) + 2 Cl- (aq)


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2016 af umolich

Med hensyn til pH kan det være noget med vandsautoprotolyse man ser bort fra, fordi mængden af syre der bliver dannet herved typisk er forsvindende lille i forhold til den middelstærke eller svage syre man regner på. 

Jeg kan ikke lige nu og her komme på nogle andre antagelser "man" gør - der er nogle der fjerner x'et fra nævneren i ligningen:

\frac{x^2}{c_\alpha-x}=K_a

men det ville jeg ikke nævne som en generel ting. Der er sikkert noget andet jeg har glemt, det kan være nogle andre her på forummet kan komme på det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2016 af Heptan

For [B-] >> [OH-] og [H+] >> Ka fås

pH = ½(pKa - log ca)                          svag syre

For [OH-] ≈ 0 fås

[H+] = ½(-Ka + √(Ka2 + 4Kaca))           middelstærk syre


Skriv et svar til: Spørgsmål til redox og pH-beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.