Kemi
Problemer med et af mine eksamensspørgsmål (Haster, er til i morgen)
Hej folkens! Jeg er sådan lidt på skideren med ét ud af mine 11 spørgsmål jeg kan trække i kemi i morgen.. Det indeholder bl.a. "forklar hvordan man kan fremstille 500 mL af en 0,3 M NaCl-opløsning. Inddrag valg af glasudstyr og præcision i afmålingerne i din forklaring." og "Gør rede for, hvordan du efterfølgende i praksis kan afgøre, om opløsningen har den ønskede koncentration."
Det er noget værre møg, og jeg er meget i tvivl. Vær venlig at forklar det, og ikke bare giv et svar :)
For ikke at glemme den sidste del af spørgsmålet "Inddrag ioner og saltes opbygning i din forklaring. Beskriv også, hvordan du vil gøre, hvis du ud fra opløsningen på 0,3 M NaCl skal fremstille 100 mL 0,03 M natriumchlorid."
Håber virkelig at kunne få noget hjælp!
Svar #1
15. juni 2016 af mathon
"forklar hvordan man kan fremstille 500 mL af en 0,3 M NaCl-opløsning.

"Gør rede for, hvordan du efterfølgende i praksis kan afgøre, om opløsningen har den ønskede koncentration."
Titrer et kendt volumen NaCl-opløsning med et kendt antal mL AgNO3 af kendt koncentration.
Beregn derefter 
hvordan du vil gøre, hvis du ud fra opløsningen på 0,3 M NaCl skal fremstille 100 mL 0,03 M natriumchlorid."

Svar #2
15. juni 2016 af HamDenLangeDer (Slettet)
Mange tusinde tak for din hurtige svar Mathon, jeg sætter virkelig pris på det! Jeg har fuldt styr på det nu, jeg havde simpelthen misforstået opgaven. Det er godt at du lige kunne sætte tal på det :)
Svar #3
15. juni 2016 af Smut1
# "Gør rede for, hvordan du efterfølgende i praksis kan afgøre, om opløsningen har den ønskede koncentration."
... Ja, eller hvis ens titreringsforsøg aldrig fungerer ;) så kan man lade vandet fordampe i et tørreskab og finde stofmængden via n = m/M.
Svar #4
15. juni 2016 af HamDenLangeDer (Slettet)
Det var da egentlig smart tænkt, Smut1. Jeg har ikke hørt om at man kunne gøre det på den måde, men det er vel egentlig indlysende hvor smart det er (bortset fra den tid det tager) når man bare følger n = m/M.
Tak for svaret :)
Svar #5
15. juni 2016 af Smut1
Hvis man ikke stiller 500 ml ind i tørreskabet, men lader væsken sive ned gennem et kaffefilter først, evt. med hjælp fra sugefiltrering først, så hjælper det på det.
Svar #6
15. juni 2016 af Smut1
Ej, hvor var det dumt skrevet: Det kan man selvfølgelig ikke! Men man kan bruge en bundselbrænder.
Skriv et svar til: Problemer med et af mine eksamensspørgsmål (Haster, er til i morgen)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.