Kemi
Stoffers struktur
Hej alle,
Jeg har netop taget mig et kig på hvad der egentlig forventes ift. Kemi C-pensum. En væsentlig del af det går ud på, at man er i stand til at forklare stoffets struktur samt egenskaber.
Jeg har været i kemibogen flere gange og læse, men jeg forstår simpelthen ikke punktet stoffets struktur.
En venlig sjæl, som er i stand til at forklare mig hvorfor eksempelvis H2O's strukturformel ser ud som den nu engang gør, med to H'er på hhv. venstre side og en nedad?
Hvorfor kunne H'erne ikke sættes sammen til højre og opad?
Svar #1
09. september 2016 af JulieW99
Det kan de også. Det er et spørgsmål om hvilken vinkel du ser det fra, skulle jeg mene. Det er bare standard at tegne den sådan.
Mht til hvorfor O sidder i mellem de to H'er, skyldes antal bindinger de kan lave. Hvis H'erne sad sammen ville der ikke være mulighed for at få et O bundet dertil. Derimod kan O binde to atomer til sig, og derfor kommer dette til at sidde i midten. H kan kun have én binding.
Vh Julie
Svar #2
09. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)
#1Det kan de også. Det er et spørgsmål om hvilken vinkel du ser det fra, skulle jeg mene. Det er bare standard at tegne den sådan.
Mht til hvorfor O sidder i mellem de to H'er, skyldes antal bindinger de kan lave. Hvis H'erne sad sammen ville der ikke være mulighed for at få et O bundet dertil. Derimod kan O binde to atomer til sig, og derfor kommer dette til at sidde i midten. H kan kun have én binding.
Tak for svar! Du skriver b.la. at H kun kan have en binding - skyldes dette H's placering i det periodiske system - Altså at der kun er 1 elektron i yderste skal?
Svar #3
09. september 2016 af JulieW99
Ja, lige præcis. Det har med ædelgasreglen at gøre. H skal binde sig til ét atom for at opnå 2 elektroner i yderste skal ligesom Helium. Resten af grundstofferne vil gerne opnå 8. O har 6 elektroner i den yderste skal - altså "mangler" den to, for at opfylde det der kaldes ædelgasreglen. Derfor binder den sig til 2 H.
Vh Julie
Skriv et svar til: Stoffers struktur
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.