Matematik

HURTIG HJÆLP, PLEASE

15. januar 2017 af EriksenLine (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kan slet ikke se hvordan udregningerne skal se ud for disse opgaver, kan nogle hjælpe mig please????

Rovfugle kræver at vist areal at jage på for at kunne få unger og opfostre dem. I en skov med arealet 9 km2 yngler der 3 par musvåger, mens der i en anden skov med arealet 19 km2 yngler 11 par musvåger. Vi antager at der er en lineær sammenhæng mellem areal og antallet af ynglende par. 

a)  Benyt oplysningerne her til at danne to talpar, der kan bruges til at bestemme en ligning for sammenhængen mellem areal og antal ynglende par.

b)  Ud fra den opstillede ligning, hvor mange ynglende par musvåger kan der så forventes at være i en skov på 25 km2 ?

c)  Hvad skal arealet være på en skov hvor der kan leve præcis et ( 1 ) ynglende par musvåger?

Hint: der er her tale om en ligning, hvor man skal isolere x-værdien (fordi y er kendt). 

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2017 af mathon

En lineær sammenhæng
vil sige:
                              y=ax+b

For tre punkter hvoraf to faste \left ( x_1,y_1 \right ) og \left ( x_2,y_2 \right ) og et variablet \left ( x,y \right )
har man:
                              \frac{y-y_1}{x-x_1}=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}\; \; \; \; \; \; x_2\neq x_1

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2017 af Therk

Undskyld mig, men hvad er det for nogle belastende overskrifter du skriver? Færre store bogstaver, mindre "min tid er vigtigere end din" og hjælpen er dig meget nærmere. :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2017 af mathon

…og dermed når x er arealet i km2 og y er antal rugende par musvåger

a)
                              \frac{y-3}{x-9}=\frac{11-3}{19-9}=\frac{8}{10}

y-3=\frac{4}{5}\cdot \left ( x-9 \right )

y-3=\frac{4}{5} x-\frac{36}{5}

y=\frac{4}{5} x+\frac{-36+15}{5}

y=f(x)=\frac{4}{5} x-\frac{21}{5}

Skriv et svar til: HURTIG HJÆLP, PLEASE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.