Fysik

Massen af mælkevejen

13. september 2017 af SigneNL (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg kan ikke finde ud af b-delen, er der nogen der ved hvilken formel jeg skal bruge, eller om der er nogle værdier jeg skal google mig til?

Vedhæftet fil: fysik hjælp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at kigge på dette indlæg: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=887150

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
13. september 2017 af SigneNL (Slettet)

Den har jeg kigget på før, men kunne ikke helt forstå det. Skal man google solens tyngdeacceleration eller skal man regne den ud på en eller anden måde?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Tyngdeaccelerationen kan du slå op (eller du kan beregne den hvis du har lysten til det):

http://da.wikipedia.org/wiki/Solen

- Tyngdeaccelerationen ved Solens overfladen: 274 m/s2

Solen har en masse tæt på 2 • 1030 kg. Dens radius er tæt på 7 • 108 m.

Ved nu at benytte Newtons gravitationslov F=G•M'•m/r2 og indsætte 1kg på m 's plads, findes tyngdeaccelerationen ved overfladen. Udføres denne udregning, fås det at accelerationen er cirka 274m/s2, hvilket svarer til omkring 28 G.

Dette er tyngdeaccelerationen hvis man "står" på overfladen af Solen. Tyngdeaccelerationen bliver mindre i takt med at man falder "igennem" Solen, eftersom der er mindre masse imellem der hvor man er, og Solens centrum.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Massen af mælkevejen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.