Fysik

Vands varmekapacitet. HJÆLP HURTIGST MULIGT!

19. november 2017 af marielinge - Niveau: C-niveau

Hvad er rigtigt?

Er forvirret over hvad det rigtige eksempel er eller om det overhovedet er rigtigt, det jeg har skrevet.

Kunne nogle hjælpe mig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Jeg kan ikke læse .docx dokumenter. Kan du istedet uploade dokumentet dom .pdf ??


Svar #2
19. november 2017 af marielinge

Self!


Svar #3
19. november 2017 af marielinge

Værsgo


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Der flere ting galt i det du skrevet. Jeg starter med de mindre vigtige;

1) Enheden for grade celsius er °C (og ikke C°)

2) du skriver 20° og 30° (dette er vinkelmål og ikke temperature), skriv i stedet 20°C og 30°C.

3) Enheden for kilo joule, skrives kJ (altså lille k og ikke et stort K).

4) Varmekapacitet kan forklares som hvor meget energi der skal til, for at en given stof mængde stiger én grad celsius. Et stofs varmekapacitet (C) er givet ved forholdet mellem den varme (Q), som stoffet tilføres, og stoffets temperaturstigning (Δt).

Før at jeg kan afgøre hvilken af eksemplerne der er rigtige, bliver du nød til at forklare mig hvad 3*vand er for en størrelse?

NB. Husk at der en forskel på varmekapaciteten (C) of den specifikke varmekapacitet (c).


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Du bør også overveje at bruge enheden Kelvin (K) frem for grader celsius.


Svar #6
19. november 2017 af marielinge

3 kg vand. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Okay, så er der ingen af eksemplerne der er helt rigtige. Giv mig lige et par minuter, så retter jeg dit eksempel sådan at det er sandt ;-)


Svar #8
19. november 2017 af marielinge

Tusind tak.


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Varmekapacitet kan forklares som hvor meget energi der skal til, for at temperaturen af en given stofmængde stiger med én grad celsius. Et stofs varmekapacitet (C) er givet ved forholdet mellem den varme (Q), som stoffet tilføres, og stoffets temperaturstigning (ΔT). Altså,

                                                                       C = \frac{Q}{\Delta T}.

Den specifikke varmekapacitet kan tilsvarende forklares som hvor meget energi der skal til, for at temperaturen af et givent stof stiger med én grad celsius per kilogram af stoffet. Et stofs specifikke varmekapacitet (c) er givet ved forholdet mellem den varme (Q), som stoffet tilføres per masse (m), og stoffets temperaturstigning (ΔT). Altså,

                                                                      c = \frac{Q}{m\Delta T}.

Vi har altså følgende sammenhæng imellem et stofs specifikke varmekapacitet og dets varmekapacitet:

                                                                      c = \frac{C}{m},

hvor m er massen af det givne stof.

Et eksempel kunne være, at vi skulle finde varmekapaciteten for 3 kg vand.
Vi ved at vands specifikke varmekapacitet er 4.18\tfrac{kJ}{kg\cdot K}. Vi har nu alt vi skal bruge, for at udregne varmekapaciteten for 3 kg vand.

                                                                    \begin{align*} C &= \frac{c_\text{vand}}{3\ kg} \\ &= \frac{4.18\frac{kJ}{kg\cdot K}}{3\ kg} \\ &= 1.4\ \tfrac{kJ}{K} \end{align*}.

Vi har således udregnet varmekapaciteten for 3 kg vand til at være 1.4 kJ/K.

Formelerne kan desuden også bruges til at udregne varmetilførelsen, blot ved at isolere Q:

                                                                    Q = C\Delta T

og

                                                                    Q = mc\Delta T,

afhængigt af om vi er givet stoffets varmekapacitet eller dets specifikke varmekapacitet.


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Jeg tør ikke garentere for nøjagtigheden af gramatikken ;-)


Svar #11
19. november 2017 af marielinge

Skal Delta temperaturstigning, ikke bruges i udregningen?


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Hvis du vil det, skal du tage udgangspunkt i et andet eksempel.

Såsom:

Et eksempel kunne være, at vi skulle finde varmekapaciteten for 3 kg vand.
Det er oplyst at ved at tilføre 3 kg vand 125.4 kJ varme, så stiger temperaturen fra 20°C til 30 °C. Vi har nu alt vi skal bruge, for at udregne varmekapaciteten for 3 kg vand.

                                                      \begin{align*} C &= \frac{Q}{\Delta T} \\ &= \frac{125.4\ kJ}{30^\circ C - 20^\circ C} \\ &= \frac{125.4\ kJ}{10 K} \\ &= 12.54 \tfrac{kJ}{K} \end{align*}

ELLER:

Et eksempel kunne være, at vi skulle finde den specifikke varmekapaciteten for 3 kg vand.
Det er oplyst at ved at tilføre 3 kg vand 125.4 kJ varme, så stiger temperaturen fra 20°C til 30 °C. Vi har nu alt vi skal bruge, for at udregne varmekapaciteten for 3 kg vand.

                                                      \begin{align*} c &= \frac{Q}{m\Delta T} \\ &= \frac{125.4\ kJ}{3\ kg\cdot(30^\circ C - 20^\circ C)} \\ &= \frac{125.4\ kJ}{3\ kg\cdot 10\ K} \\ &= 4.18 \tfrac{kJ}{kg\cdot K} \end{align*}.


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Jeg kan se at jeg har lavet en renge fejl i svar #9

Et eksempel kunne være, at vi skulle finde varmekapaciteten for 3 kg vand.

Vi ved at vands specifikke varmekapacitet er 4.18\tfrac{kJ}{kg\cdot K}. Vi har nu alt vi skal bruge, for at udregne varmekapaciteten for 3 kg vand.

                                                                    \begin{align*} C &= \frac{c_\text{vand}}{3\ kg} \\ &= \frac{4.18\frac{kJ}{kg\cdot K}}{3\ kg} \\ &= 1.4\ \tfrac{kJ}{K} \end{align*}.

Vi har således udregnet varmekapaciteten for 3 kg vand til at være 1.4 kJ/K.

 Det bør istedet være:

Et eksempel kunne være, at vi skulle finde varmekapaciteten for 3 kg vand.

Vi ved at vands specifikke varmekapacitet er 4.18\tfrac{kJ}{kg\cdot K}. Vi har nu alt vi skal bruge, for at udregne varmekapaciteten for 3 kg vand.

                                                               \begin{align*} C &= c_\text{vand}\cdot 3\,kg \\ &= 4.18\,\tfrac{kJ}{kg\cdot K}\cdot 3\,kg \\ &= 12.54\,\tfrac{kJ}{K} \end{align*}

Vi har således udregnet varmekapaciteten for 3 kg vand til at være 12.54 kJ/K.


Svar #14
19. november 2017 af marielinge

Tusind tak, jeg er langsomt begynde at forstå det, da min hjerne lige skal forstå det.

Jeg vender tilbage, hvis der er noget jeg ikke forstår, endnu en gang, tusind tak.


Brugbart svar (0)

Svar #15
19. november 2017 af swpply (Slettet)

Det er supper ;-)

Vi bruger alle tid på at forstå noget nyt. Det er et naturligt resultat af at vi bearabejder den viden vi får og at vi reflektere over den... Det er det der gør hele forskellen fra at vide til at forstå.

Skriv endeligt, hvis du skulle havde flere spørgsmål :-)


Skriv et svar til: Vands varmekapacitet. HJÆLP HURTIGST MULIGT!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.