Kemi

pH i vandig opløsning

12. december 2017 af Makrofagen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, sidder med en opgave, som jeg brug for lidt hjælp til. Jeg skal beregne pH i en 2,00 x 10-7 M vandig opløsning af NaOH og benytte, at [H3O+] + [Na+] = [OH-].

Jeg kan se, at spørgsmålet er stillet tidligere:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1682204

Men jeg har brug for hjælp til at opstille ligningerne. Kan nogen hjælpe? Altså ... jeg ved jo, at [H3O+][OH-] = 10-14, men derfra går jeg lidt i stå.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2017 af kuntz15

pH = -log[H3O+]

[H3O+] = oxoniumkoncentrationen i mol/L


Svar #2
12. december 2017 af Makrofagen

Tak for svar, men er stadig ikke helt med. Altså ... i det svar, som blev givet i den anden tråd, står der, at man skal opstille tre ligninger med tre ubekendte:

Kv = [H3O+][OH-]

pH = -log[H3O+]

[H3O+] = [Cl-] + [OH-]

Men jeg forstår ikke, "hvad de ubekendte" er. De tre ubekendte må jo være x, y og z, hvis man skal indtaste det på lommeregner, men hvilke led i ligningerne svarer til hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2017 af kuntz15

Det ene svar var lige alt jeg kunne finde i min bog omkring lige det emne.

Kan desværre ikke hjælpe mere end det


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. december 2017 af ChemistryIsKey

Du kan gøre opgaven meget lettere, hvis du ikke kaster dig ud i al den matematik, men bare bruger lidt kemisk fornuft :)

Du ved at NaOH er en meget stærk base, så den dissocierer fuldstændigt i vandig opløsning til sine to ioner (Na+ og OH-). Idet basen dissocierer fuldstændigt, vil den formelle koncentration af NaOH (dvs. den koncentration du "starter med at komme i opløsning") være lig den aktuelle koncentration af hydroxidioner (hvad koncentrationen i opløsningen egentlig er efter sammenblanding). Du kan skrive;

     c(NaOH) = [OH-] = 2,00 · 10-7 M

Nu kan du regne pOH;

     pOH = -log[OH-] = -log(2,00 · 10-7) ≈ 6.70

Hvis vi antager en temperatur på 25 °C og vandig opløsning, så har du den simple sammenhæng;

     pH = 14 - pOH = 14 - 6.70 = 7.30

:)


Svar #5
14. december 2017 af Makrofagen

... Kemisk fornuft er en mangelvare hos mig. ;-)

Svaret i facitlisten er 7,38, og tror, jeg har gjort det på den rigtige måde nu:

Jeg lader [H3O+] = x og [OH-] = x. Efter tilsætning af NaOH med en koncentratin på 2,00 · 10-7 må:

[OH-] = x

[H3O+] = x - 2,00 · 10-7

Da [OH-][H3O+] = 10-14, må jeg kunne opstille ligningen:

x · (x - 2,00 · 10-7) = 10-14 ⇔ x = 2,41 · 10-7 

Og den samlede [H3O+] = 2,41 · 10-7 - 2,00 · 10-7 = 4,1 · 10-8

Så pH = -log (4,1 · 10-8) = 7,38.


Svar #6
14. december 2017 af Makrofagen

Det var en løsningsmetode, jeg fandt på en kemiside, og den lader til at virke, hehe. 


Skriv et svar til: pH i vandig opløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.