Kemi

Strukturformler ved pH

03. februar 2018 af Pizzaglad - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal løse opgaven:

Aminosyren methionin eksisterer overvejende som zwitterion ved pH 7. Denne zwitterion dannes ved at carboxylsyren afleverer sin proton, samtidig med, at aminogruppen optager en proton. Derved dannes en negativt ladet carboxylat gruppe og en positiv ladet ammonium gruppe ved pH 7. Angiv strukturformlen af methionin ved hhv. pH=1, pH=7 og pH=11. Antag, at aminogruppen har en pKa på ca. 9,5 og carboxylsyren har en pKa på ca. 2,5.

Jeg går ud fra, at strukturformlen for pH=7 er:

 og da carboxylsyren afgiver en proton, vil den naturligvis ændres til COO-, hvor aminogruppen modtager en proton og bliver til NH3+. 

Men er der en venlig sjæl, der kan forklare mig, hvordan jeg skal tegne methionins strukturformel for pH=1 og pH=11, og er mit svar til pH=7 rigtigt?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2018 af mathon

                \small \textup{pH=1 er ret \textbf{\textit{surt}}. Her vil }NH_2\textup{ v\ae re p\aa \ formen }NH_3
\small \textup{medens }
                \small \textup{pH=11 er ret \textbf{\textit{basisk}}. \textup{Her vil -COOH v\ae re p\aa \ formen }} -COO^-


Svar #2
03. februar 2018 af Pizzaglad

Så det vil sige, at ved pH=7 vil der ikke være en ændring i strukturformlen. Ved pH=1 vil ændringen ligge ved NH2 der bliver til NH3 og ved pH=11 er den eneste ændring ved COOH, der bliver til COO-?

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2018 af mathon

\small \textup{korrektion:}
                \small \textup{pH=1 er ret \textbf{\textit{surt}}. Her vil }NH_2\textup{ v\ae re p\aa \ formen }-N{H_3}^+


Skriv et svar til: Strukturformler ved pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.