Biologi

Hjælp haster Hvilke celleorganeller er med til at færdiggøre proinsulin-molekylet?

14. marts 2018 af annahansen2 - Niveau: B-niveau

Hej er der nogle, der ved hvilke celleorganeller er med til at færdiggøre proinsuli-molekylet?

På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2018 af PhilipQ (Slettet)

Du må sku sejle din egen sø


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

RER og Golgi-apparatet. 


Svar #3
14. marts 2018 af annahansen2

#2 Kan du uddybbe det kort?

Eller kan du linke til en hjemmeside, hvor du har læst det? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Du kan finde noget om det på wikipedia og sikkert også ved at søge på syntese af proinsulin. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Proinsulin#Synthesis_and_Post-translational_Modification 


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

Helt korrekt, bliver proinsulin dannet af ribosomer på overfladen af det ru endoplasmatiske reticulum - RER. Golgiapparatet "modner" proinsulin til insulin, men er ikke indblandet i produktionen af selve proinsulinmolekylet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
14. marts 2018 af annahansen2

#5 Mange tak. Jeg sidder med to andre spørgsmål, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal besvare. Jeg tænkte om du har mulighed for at hjælpe mig igang, så kan jeg fortsætte selv. 

1. Opskriv nu ved hjælp af den genetiske kode en af de mulige DNA sekvenser, der koder for de første 12 aminosyrer (B-kæden) i det viste proinsulin.

2. Opskriv dernæst det stykke m-RNA, der koder for de første 12 aminosyrer, idet du bruger baserækkefølgen i den ovenstående DNA sekvens som skabelon.

På forhånd tak

Vedhæftet fil:IMG_3705.JPG

Svar #7
14. marts 2018 af annahansen2

Proinsulin-molekyle vedhæfttet. 

Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal starte disse to opgave, så jeg håber, at der er en der kan hjælpe mig igang. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
14. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

I opgave 1, skal du finde den DNA sekvens der koder for de første 12 amiosyrer. Aminosyrer består af tre nukleotider (det er A, G, T(U) og C som er nekleotiderne).

Det vil sige, hvis du skal angive DNA sekvensen for Leu-Arg, skal du finde de tre-bogstavskombinationer der giver dette. Det kunne være: T-T-A-C-G-T

I opgave 2, skal du gøre det samme, men her er det for m-RNA strengen, så her skal du være opmærksom på, at T er udskiftet med U, så ovenstående DNA kode, ville for m-RNAs vedkommende så se sådan ud:
U-U-A-C-G-U

Du læser DNA og RNA hjulet indefra og ud, så første nukleotid (eller base) er bogstavet i inderste cirkel, dernæst bogstavet i midterste cirkel og til sidst et af de bogstaver der står i yderste cirkel, ud for den aminosyre du vil danne.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #9
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Ja, det kunne måske godt have været specificeret i #2. 

1. Den genetisk kode er degenereret, flere codons kan kode for den samme aminosyre, så der er flere rigtige svar. Tag en aminosyre af gangen og kig i din genetiske kode hvilke codons, der koder for den aminosyre og vælg en. Den her er lidt mere pædagogisk: https://da.wikipedia.org/wiki/Genetisk_kode

2. mRNA vil være komplementær til anti-sense strengen og være anti-parallel med denne.

· Husk udskiftningen af Thymin med Uracil i mRNA. 


Brugbart svar (1)

Svar #10
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Som lille kommentar til #8 så skrives codons normalt ikke som U-U-A-C-G-T  eller UUACGT, da man herved ikke kender læserammen. Man skriver det som UUA-CGT... 

#8 glemmer også, at der vil være komplementær baseparring og ikke blot en afskrivning af DNA-strengens sekvens med udskiftning T med U. Det bliver også tydeligt med det første codon (hvis læserammen, der ikke er angivet, følger det ovenstående), da UUA er et stopcodon. 


Svar #11
14. marts 2018 af annahansen2

Mange tak for jeres svar. 

Kan I give mig et eksempel på hvordan en af de mulige DNA-sekvenser, der koder for de første 12 aminosyrer (B-kæden) i det viste proinsulin kunne se ud? 

Jeg har især svært ved at aflæse udfra den genetiske kode (cirklen)


Svar #12
14. marts 2018 af annahansen2

Hvis vi ser på den første, så hedder den PHE, hvilken DNA-sekvens koder for denne?

Det kunne være en stor hjælp, hvis jeg fik hjælp til den første så kan jeg se, hvordan opgaven skal løses og derefter finde DNA-sekvenserne for resten.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #13
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Brug den fra wikipedia (meget bedre) - cirklen er utrolig dårlig. 

Første aminosyre i B-kæden er Phe (phenylalanin), og vi kigger så i den genetiske kode. 

Vi har to codons, der koder for phenylalanin: UUU og UUC. Vi vælger UUC (du kan også vælge UUU, det er ligegyldigt). 

Dvs. at vores mRNA for phenylalanin er UUU.

Vi skal så også finde for antisense DNA strengen, som vil være komplementær til mRNA. Vi husker udskiftningen af Uracil med Thymin. Vi får: TTG

Husk retningsangivelse. 


Svar #14
14. marts 2018 af annahansen2

Okay mange tak. Jeg prøver.


Svar #15
14. marts 2018 af annahansen2

#13 Sådan nu har jeg prøvet ud fra den gentiske kode på wikipedia. 

1. PHE - UUC

2. VAL - GUU

3. ASN - AAU 

4. GLN - CAG

5. HIS - CAU

6. LEU - UUA

7. CYS

8. GLY - GGU

9. SER - GGU

10. GLU - GAA

11. ALA - GCU

12. TYR - UAU

13. ARG - CGU

Ville dette være en rigtig besvarelse til opgave 2 eller er det forkert? 


Svar #16
14. marts 2018 af annahansen2

I opgave 1 står der: 

1. Opskriv nu ved hjælp af den genetiske kode en af de mulige DNA sekvenser, der koder for de første 12 aminosyrer (B-kæden) i det viste proinsulin.

Er det så kun den første PHE altså TTG. 

Jeg forstår faktisk ikke om det ville være svar nok, men der står jo en af de mulige DNA sekvenser. 

På forhånd tak


Svar #17
14. marts 2018 af annahansen2

Nu har jeg prøvet igen. Se bort fra mine tidligere indlæg #15 og #16.

Er der en, der bare kan fortælle mig om nedenstående besvarelse er rigtig?

1. Opskriv nu ved hjælp af den genetiske kode en af de mulige DNA sekvenser, der koder for de første 12 aminosyrer (B-kæden) i det viste proinsulin.

AAGCATTTGGTTGTGAATACGCCTTCGGTGAATCAT

2. Opskriv dernæst det stykke m-RNA, der koder for de første 12 aminosyrer, idet du bruger baserækkefølgen i den ovenstående DNA sekvens som skabelon.

UUCGUAAACCAACACUUAUGCGGAAGCCACUUAGUA

Jeg har brugt denne side, da den angaviver DNA og mRNA http://www.netbiologen.dk/asp/Genetisk_Kode.htm

PÅ forhånd tak


Skriv et svar til: Hjælp haster Hvilke celleorganeller er med til at færdiggøre proinsulin-molekylet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.