Kemi

Reaktionen mellem trans-but-2-en og dibrom

06. april 2018 af lol1010 - Niveau: B-niveau

Jeg har siddet og knoklet med denne ene opgave, med fostår ikke hvordan jeg skal løse den. Hvis i kan hjælpe vil det betyde maget for mig. I må maget gerne komme med forklaringer, så jeg ved til næste gang hvordan jeg løser disse slags opgaver. :)

Redegør ved hjælp af strukturformler og tekst for hvorfor produktet fra reaktionen mellem trans-but-2-en og dibrom ikke adskiller sig fra produktet fra reaktionen mel-lem cis-but-2-en og dibrom.

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2018 af mathon

                                    \small H\! \! \overset{\overset{CH_3}{|}}{C}=\overset{\overset{CH_3}{|}}{C}\! \! H\; +\; \overset{lysspal\! tet}{Br}_{\! \! \! \! \! \! \! \! 2}\;\; \; \longrightarrow\; \; H\! \! \overset{\overset{CH_3}{|}}{\underset{\underset{Br}{|}}{C}}-\overset{\overset{CH_3}{|}}{\underset{\underset{Br}{|}}{C}}\! \! H

.

                                    \small H\! \! \overset{\overset{CH_3}{|}}{C}=\underset{\underset{CH_3}{|}}{C}\! \! H\; +\; \overset{lysspal\! tet}{Br}_{\! \! \! \! \! \! \! \! 2}\;\; \; \longrightarrow\; \; H\! \! \overset{\overset{CH_3}{|}}{\underset{\underset{Br}{|}}{C}}-\underset{\underset{CH_3}{|}}{\overset{\overset{Br}{|}}{C}}\! \! H


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. april 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2018 af mathon

cis- og trans-reaktionerne er begge en "opløsning" af dobbeltbindingnen mellem C#2 og C#3 og efterfølgende "tilkobling" af Br ved C#2 og C#3, som nu er forbundet med en enkeltbinding.


Skriv et svar til: Reaktionen mellem trans-but-2-en og dibrom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.