Matematik

hvilken hypotese

19. september 2018 af Lauramattesen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har denne opgave, hvoraf jeg mener at den alternative hypotese burde være [H_1: \mu _1\neq \mu _2] , men min lærer mener at det er [H_1: \mu _1\ < \mu _2]

Nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvorfor?

Opgavebeskrivelsen er givet forneden:

"In a chemical process, the final product of a batch process is measured for the active ingredient. The technicians would like to test the current equipment used for the measurements against a new equipment they might potentially purchase. Hence they collect 5 samples for each equipment from 10 different batches. The data in terms of the percentage of active ingredient is given below.

DATAAAAA

Assume that the measurements are drawn from two independent normal distributions.

Assuming the true variances for the two equipments are unknown and unequal, what is the hypothesis?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2018 af Sveppalyf

Som jeg forstår det:

Det drejer sig om noget måleudstyr som måler indholdet af et eller andet kemisk stof i nogle prøver. Man sammenligner så det eksisterende udstyr med noget nyt udstyr for at se om det nye udstyr er mere følsomt. Hvis det er det, så vil man købe det.

Dataene tyder på at det nye udstyr faktisk er mere følsomt, men dette kan jo bare skyldes statistiske tilfældigheder. Det er det vi skal undersøge.

Nulhypotesen er som regel den at de målte observationer bare skyldes tilfældigheder. Det er den man tror på indtil det modsatte er bevist.

I denne opgave vil jeg mene at H0: μ1 = μ2, altså at de to apparater måler lige følsomt, og at de observerede forskelle bare må tilskrives støj. Der skal ikke investeres i nyt udstyr.

Den alternative hypotese er så at H1: μ1 < μ2, altså at det nye udstyr rent faktisk er mere følsomt.


Skriv et svar til: hvilken hypotese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.