Kemi

Kemispørgsmål - TLC plade

07. december 2018 af SigneSofiePladsbjerg - Niveau: A-niveau

Hejsa, 

Jeg sidder og er i gang med SRP i kemi og historie. 

Jeg har lavet en chalconesyntese hvor trans-3-(2,4-dimethoxyphenyl)-1-(4-methoxyphenyl)prop-2-en-1-on, dannes ud fra 2,4-dimethoxybenzaldehyd og 4-methoxyacetophenon ved en aldokondensation, med NaOH som stærk base. 

Undervejs i forsøget har jeg lavet TLC for at følge min syntese. 

Min spørgsmål er i henhold til resultaterne på min TLC plade: 

Mit produkt er upolært og min løbevæske er upolær. Men jeg har et "plet" langt nede, som indikerer et polært stof. Er der nogen, som har en ide om hvad dette stof kunne være? Kan der være sket en sidereaktion og hvis ja hvilken kunne det så være?

Jeg har vedhæftet billeder af mine TLC plader

Tak på forhånd:)

Vedhæftet fil: IMG-2192.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2018 af Heptan

Hvad har du på de to prikker til venstre? Umiddelbart vil jeg nemlig tro at det bare er reaktant som ikke er blevet omdannet (enten aldehyd eller keton). Næste gang, så tegn cirkler om pletterne i stedet for x'er, så man kan kvantisere pletterne. Husk at skrive hvad pletterne er, når du sætter billederne ind i rapporten.

Det er vist en rimelig ren reaktion, så jeg vil ikke tro at der er sidereaktioner. Det eneste jeg lige kan forestille mig er at ketonen angriber en anden keton i stedet for aldehydet. Men aldehyder er mere reaktive end ketoner, så det burde ikke være vigtigt her. Det sideprodukt vil desuden være ca. lige så upolært som dit produkt.


Svar #2
07. december 2018 af SigneSofiePladsbjerg

Mange tak for svaret!

Fra venstre af er prikkerne: 4-methoxyacetophenon, 2,4-dimethoxybenzaldehyd. 

Problemet er bare at reaktanterne er ligger næsten på linje med hinanden, og da den mystiske plet er så langt nede, så ved jeg ikke helt hvad det er. Men hvis der sker det du siger med at en ketonen angriber en anden keton i stedet for aldehydet, ville du så passe at man ville kunne se en plet med det? 

Tak for tippet med cirklerne:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2018 af Heptan

Du har ikke tegnet et kryds på kolonnen længst til venstre, men hvis du siger de er på linje med hinanden så ok.

Ja, man vil kunne se en plet med sideproduktet (hvis det bliver dannet), men den vil nok ligge langt oppe ligesom produktet, og nok oven i produktet, da den eneste forskel mellem dem er en -CH3.

Hvis du ser på reaktionsmekanismen for aldol kondensationen, så er der et mellemprodukt. Det er en alkohol ... alkoholer er polære, så det er nok det som den mystiske plet er! Og da pletten stadig er der på "4 TLC", så tyder det på at reaktionen ikke er færdig endnu.


Svar #4
07. december 2018 af SigneSofiePladsbjerg

Jeg har vedhæftet det forkerte billede... dette billede er inden at jeg havde fået sat alle krydserne, ups. 

Men ja selvfølgelig! Det kunne være en alkohol man ser, det ville give god mening som du siger:) Tusinde mange tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. december 2018 af Heptan

Det var så lidt!


Skriv et svar til: Kemispørgsmål - TLC plade

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.