Kemi

reaktionen mellem Fe og H2so4-

12. december 2018 af Nanna34 - Niveau: C-niveau

hej,  er der nogen der kan skrive redox reaktion mellem  Fe  3+ og h2so4- ? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2018 af mathon

Reaktion mellem  Fe og H+

                        \small \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Fe}\, _{\textit{(s)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +1}}}{H}{^+}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} 3+}}}{Fe}{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{H}_2\, _{\textit{(g)}}

\small \begin{array}{lcccl} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Fe&3&&2\\ H&&1&6&\textup{da H-antallet \o ønskes \textbf{lige.}} \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                        \small 2\, Fe\, _{\textit{(s)}}\; +\; 6\, H{^+}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \;2\, Fe{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, H_2\, _{\textit{(g)}}

\textup{ladningen stemmer}:

\textup{p\aa \ stofform:}

                        \small \small 2\, Fe\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, H_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Fe_2\left ( SO_4 \right )_3\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, H_2\, _{\textit{(g)}}


Svar #2
12. december 2018 af Nanna34

#1

Reaktion mellem  Fe og H+

                        \small \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{Fe}\, _{\textit{(s)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +1}}}{H}{^+}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} 3+}}}{Fe}{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{H}_2\, _{\textit{(g)}}

\small \begin{array}{lcccl} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Fe&3&&2\\ H&&1&6&\textup{da H-antallet \o ønskes \textbf{lige.}} \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                        \small 2\, Fe\, _{\textit{(s)}}\; +\; 6\, H{^+}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \;2\, Fe{^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, H_2\, _{\textit{(g)}}

\textup{ladningen stemmer}:

\textup{p\aa \ stofform:}

                        \small \small 2\, Fe\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, H_2SO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Fe_2\left ( SO_4 \right )_3\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, H_2\, _{\textit{(g)}}

okay jeg er meget i tvivil om noget. 

vi skulle bestemme inholdet af jern i en jertablet  ved en redoxtitering med kaliumpermagnent. jeg har to spørgsmål:

1- hvordan kunne vi reducerert jern3+ til jern 2+ 

2- hvorfor skulle vi tilsat svovlsyre?

gerne meget hjælp!!!!!!!!! 

på forhånd tak!!!


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2018 af mathon

2)     
         For at få Fe2+ skal Fe opløses i svovlsyre (i denne syre findes S i sit højst mulige OT)

                 Fe (s)  +  2 H+ (aq)   \rightarrow  Fe2+ (aq)  +  H2 (g)

1)      
         MnO4- oxiderer Fe2+ til Fe3+

                    5 Fe2+ (aq)  +  MnO4- (aq)  +   8 H+ (aq)   \longrightarrow    5 Fe3+ (aq)  +  Mn2+ (aq)  + 4 H2(l)

 

Ved titreringen kan stofmængden af Fe2+ bestemmes og dermed stofmængden af Fe i jerntabletterne.

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. december 2018 af mathon

#3

       ...efter jeg forstod, hvad dit forsøg omhandlede.


Svar #5
14. december 2018 af Nanna34

#4

#3

       ...efter jeg forstod, hvad dit forsøg omhandlede.

kan det passe at min kemi lærer sagde at jerntabellter indeholder Fe 2+ 


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. december 2018 af mathon

Din kemilærer sagde vist, at jerntabletterne indeholder Fe.


Svar #7
14. december 2018 af Nanna34

#6

Din kemilærer sagde vist, at jerntabletterne indeholder Fe.

han sagde at jerntabellter indeholder jern iform af ioner, og at svovl syre skal bruges for at redoxrektionen mellem Mno4- og Fe2+?

jeg er ret forvirret jeg sagde til ham om man skulle bruge svovlsyre for at reducere Fe2+ til Fe3? men han sagde at der er sket en misfostålse......


Brugbart svar (1)

Svar #8
14. december 2018 af mathon

OK
      Jerntabletterne  indeholder jern i form af Fe2+-ioner, og svovlsyre benyttes for at skabe et surt miljø, hvori
      MnO4- - der er farvet - kan oxidere Fe2+ til Fe3+.


Svar #9
14. december 2018 af Nanna34

#8

OK
      Jerntabletterne  indeholder jern i form af Fe2+-ioner, og svovlsyre benyttes for at skabe et surt miljø, hvori
      MnO4- - der er farvet - kan oxidere Fe2+ til Fe3+.

som jeg forstået det,  jertabletter indholder Fe 2+, but i dk


Skriv et svar til: reaktionen mellem Fe og H2so4-

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.