Matematik

Mængder

20. februar 2019 af Warrio - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP 

Jeg sidder med, en opgave som jeg er hundred procent sikker på er nemt.... Men jeg gør noget forkert og eksamen er snart. Så jeg føler mig viiiildt preset, og kan slet ikke se, hvad jeg gøre forkert. Billedet er vedhæftet som et billede.

Jeg har generelt, bestemt alle værdierne for A, B og C, hvor jeg starter dem alle sammen fra den modulo de har:

Atlså 

3 mod 3 = 0, og fremad

9 mod 9 = 0 og fremad

og 15 mod 15 = 0 og fremad (alle sammen op til 17) 

Jeg har så talsættet for A = {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}, B = {0, 1, 2} og C = {0, 1, 2}, ikke? 

Derefter bliver der spurgt om A ⊆ B. Der bliver sagt ja, men jeg tænker at det er omvendt... at B ⊆ A. Men er mine mængder så forkerte? Eller har jeg måske misforstået noget :/ Og de andre opgaver for jeg ikke til at stemme overens med faciten :( 

På forhånd tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2019 af peter lind

Du har misforstået det

A = {...-18, -9, 0, 9, 18, 27... }

B = {...-9, -6, -3, 0, 3. 6, ...}

C = {... -30, -15, 0, 15, ...}

D = { 0, 1, 2,3,...16, 17}


Svar #3
20. februar 2019 af Warrio

Ahhh, jeg har brugt de forkerte tal, til min mængder :0.... Men jeg skal kun have tal fra 0 til 17, ikke. Fordi du har både tal som er < 0 og > 17  i dine mængder. 


Svar #4
20. februar 2019 af Warrio

Er det så korrekt at argumenterer, for det første spørgsmål, at det er "ja", da A har kun 9 mod 9 = 0, og B  har både 3, 6, 9 osv.

altså 

A = {9}, B = {3, 6, 9, 12, 15}.... dermed kan der ses, at A ⊆ B


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2019 af peter lind

Du skal ikke kun have tal fra 0 til 17 undtagen den sidste. Grundmængden i de foregående er alle hele tal, som så bliver begrænset af at de skal være ækvivalente  a modulo 0

Både og. Det er rigtig at A⊆B men begrundelsen er forkert. Der er uendelig mange tal i både A og B


Skriv et svar til: Mængder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.