Matematik

Reducering - Hjælp søges hurtigt

20. september 2019 af MajaBachP - Niveau: C-niveau

Yrsa og Theodor skal sætte følgende udtrykket på fælles brøkstreg z = 4/ab + 3a/b - (2a-2/3)

Yrsa regner sådan: z = 4/3ab + 9a^2/3ab -(2a - 3)* ab/3ab = 4+9a^2-2a^2b+3ab/3ab

Theodor regner sådan: z = 12/3ab + 9a^2/3ab - ab(2a-3)/3ab = 12+9a^2-2a^2b+3ab/3ab

Afgør hvem af dem, der har regnet rigtigt, og find de(n) fejl der er begået.

/ = brøkstreg 

^(tal) = ophævet 

* = gange


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2019 af StoreNord

De mangler begge et 3-tal i det negative led. I stedet har de et 2-tal.

De mangler også parentes i nævnere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. september 2019 af peter lind

theodor hvis jeg ellers kan tyde det rigtigt og du sjusker med parenteserne. Så vidt jeg kan se  er den oprindelige opgave

z= 4/(ab) +3a/b-(2a-3)/3 og løsningen

(12+9a2-2a2b+3ab)/(3ab)

Hvis jeg har gættet forkert med opgaven må du også regne med at Theodors besvrelse er forkert


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2019 af AMelev

Upload et billede af opgaven i stedet for at skrive den af. Specielt med brøker er der stor risiko for, at man kommer til at lave parentesfejl.
Det, du har skrevet som z, er \frac{4}{ab}+\frac{3a}{b}-(2a-\frac{2}{3}), men jeg gætter på, der skulle have stået \frac{4}{ab}+\frac{3a}{b}-\frac{2a-2}{3} og så skulle der stå z = 4/ab + 3a/b - (2a-2)/3).
Der mangler nok også parenteser i Yrsas og Theodors svar, så alle led divideres med 3ab.

3ab er fællesnævner, så 1. brøk forlænges med 3, 2. brøk med 3a og sidste brøk med ab.
Så fås \frac{3\cdot 4}{3ab}+\frac{3a\cdot3a}{3ab}-\frac{ab \cdot(2a -2)}{3ab}= ...

Det ser desuden (jf Yrsas og Theodors svar) ud til, at der faktisk skulle have stået (2a - 3) og ikke (2a - 2) i tælleren i sidste brøk.


Skriv et svar til: Reducering - Hjælp søges hurtigt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.