Kemi

Sammenhæng ml. fortynding og hydronolysegraden. Hjælp pls

02. oktober 2019 af Loua - Niveau: B-niveau

Jeg skal udregne hydronolysegraden for ethansyre med forskellige Cs.

Billedet er vedhæftet.
Jeg skal først høre om udregningen af [H3O^+] er rigtigt, og derefter har jeg brug for hjælp til hydronolyse graden, og de to nederste spørgsmål, omkring sammenhængen ml. fortynding og hydronolysegraden, derefter spørges der ind til le chateliers princip om ligevægtsforskydning vel.

Hydronolysen har jeg haft udregnet til
1: [0,0009]/0,05 = 0,0018
2: [0,0003]/0,005= 0,06
3: [0,00009]/0,0005 = den sidste kan jeg ikke få min lommeregner til at udregne.

Ville sætte stor pris på hjælp!
Knus
 

Vedhæftet fil: hydonolyse.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2019 af mathon

Du har beregnet som om de svage syrer er totalt dissocierede, hvad de jo ikke er.

Brug
               \small pH=\tfrac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-\log(c_s) \right )


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2019 af mathon

Fortyndingsloven:
               
                                   \small c\cdot \frac{\alpha ^2}{1-\alpha }=K_2


Svar #3
02. oktober 2019 af Loua

Altså pH-værdien i skema'et var noget der var givet på forhånd, derfor tænkte jeg at det var meget rigtig gjort at udregne H3O+ mht. til de givne værdier.


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. oktober 2019 af mathon

Fortyndingsloven:
               
                                   \small \small c\cdot \frac{\alpha ^2}{1-\alpha }=K_s


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. oktober 2019 af mathon

med kendt pH:

                            \small \begin{array}{lllll} \left ( \alpha \cdot c \right )\cdot \frac{\alpha }{1-\alpha }=K_s\\\\ \left [ H_3O^+ \right ]\cdot \frac{\alpha }{1-\alpha }=10^{-pK_s}\\\\ 10^{-pH}\cdot \frac{\alpha }{1-\alpha }=10^{-pK_s}\\\\ \frac{\alpha }{1-\alpha }=10^{\, pH-pK_s}\\\\ \alpha =\frac{1}{1+10^{\, pK_s-pH}} \end{array}


Svar #6
02. oktober 2019 af Loua

#5, det virker utrolig forvirrende, så jeg skal finde H3O+ med henblk på fortyndingsloven og hydronolysegraden? eller er det kun til udregning af hydronolysegraden?


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. oktober 2019 af mathon

...det er kun til udregning af hydronolysegraden.


Skriv et svar til: Sammenhæng ml. fortynding og hydronolysegraden. Hjælp pls

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.