Kemi

Thiosulfat + syre reaktion - hjælp til koncentrationen i opløsningen

11. november 2019 af Loua - Niveau: B-niveau

Jeg skal skrive en rapport, og der har jeg fået spørgsmålet: Hvordan er koncentrationerne udregnet i skema'et: Giv et eksempel.
Anyway, da vi udførte forsøget havde vi en mikropipette til opmåling, hvor vi opmålte i mikroliter
Jeg skal give et eksempel på en udregning af koncentrationen, og der har jeg valgt brøndhul nr.2:
Her har jeg regnet stofmængden ud først for Na2S2O3 vha. n=c*V og fået 2,025 mol, herefter har jeg udregnet for HCl med samme formel til at være 0,0005mol. I brøndhul nr. to havde vi også vand på 15 mikroliter, den har jeg bare omregnet til Liter, som gav 1,5*10^-5 L.
Så får at det skal kunne blive til den samlet volumen, skal det vel lægges sammen?, hvilket bliver 2,025515mol eller liter? og så skal jeg bruge denne formel: c=n/V
dvs. stofmængden af Na2S2O3 i brøndhul nr.2 divideret med den samlet volumen i brøndhullet.
c=2,025mol/2,025515 mol eller liter? hvilket giver 0,999745744 som er koncentrationen af Na2S2O3
Mit spørgsmål er: Er dette rigtigt gjort og forstået rigtigt?

 


Svar #1
11. november 2019 af Loua

Opgaven ser sådan her ud

Svar #2
11. november 2019 af Loua

:-)

Vedhæftet fil:thiosulfat.JPG

Skriv et svar til: Thiosulfat + syre reaktion - hjælp til koncentrationen i opløsningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.