Kemi

Kobber-bromid (begrænset faktor)

26. januar 2020 af Djuice - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg sidder her og arbejder med en sammensætning af Cu og Br2 for at danne CuBr2.

1. Jeg er mener ikke at der er brugt ækvivalente mængder Cu og Br2 da stofmængden (n el. mol) burde være identisk, ikke?

2. Dernæst har jeg heller ingen idé om hvordan jeg kan afgøre hvilken af de 2 reaktanter der er begrænset (bliver brugt op) og hvilken en der er overskydende.

3. Der skal findes massen af det dannede CuBr2, og det kan jo ikke være 70g, når noget af massen fra én af reaktanterne går til spilde.

I må meget gerne medbringe de formler/beregninger I har brugt. Den skal afleveres inden midnat i aften, så alle input er velkomne.

På forhånd tak! :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. januar 2020 af mathon

                    \small \begin{array}{llll}m(CuBr_2)=\left ( 0.2530\; mol \right )\cdot \left ( 223.35\; \frac{g}{mol} \right )=56.51\; g \end{array}


Svar #2
26. januar 2020 af Djuice

#1

                    \small \begin{array}{llll}m(CuBr_2)=\left ( 0.2530\; mol \right )\cdot \left ( 223.35\; \frac{g}{mol} \right )=56.51\; g \end{array}

Det giver god mening. Men hvilken af reaktanterne er den begrænsede faktor og hvorfor? Er det Cu, fordi der tages udgangspunkt i stofmængden af Br2 til at udregne massen af CuBr2?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. januar 2020 af mathon

Stofmængdeforhold:
                                   Cu : Br2 = 1 : 1

                                    \small Cu : Br_2=\left \{ \frac{30\; g}{63.54\; \frac{g}{mol}},\frac{40\; g}{159.81\; \frac{g}{mol}} \right \}=\left \{ 0.4721\; mol,\underset{\textup{begr\ae nsende faktor}}{\underbrace{0.2503\; mol}} \right \}


Skriv et svar til: Kobber-bromid (begrænset faktor)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.