Fysik

Beregn den tilførte energi og massen

16. april 2020 af Goten (Slettet)

Hej, jeg sidder med en fysikopgave, som jeg ikke forstår. Jeg har prøvet at løse den selv, men jeg er usikker på, hvilken formel jeg skal bruge. Nogen, der kan hjælpe med at løse opgaven? Opgaven og besvarelsen er vedhæftet.

Jeg glemte at skrive, at det er B-niveau, men det kan man åbenbart ikke tilføje nu.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2020 af ringstedLC

Man har ti minutter efter "opret svar" til at redigere.

a) 

- Her begår du en alvorlig fejl; man kan ikke lade noget "gå ud med hinanden", når det kun findes på den ene af side af lighedstegnet. Det gælder ved alle formler/ligninger.

m · L er formlen for smelte- og fordampningsvarme, der ikke forekommer i opgaven (...før vandet koger.)

- ΔT = 100º - 16º (i K eller Kelvin, ikke kelvin).

- endelig bør du undres over enheden J/kg af resultatet.

Brug at:

\begin{align*} P &= \frac{E}{t} \\ E &= P\cdot t \end{align}

b) Du tager en værdi beregnet ved at udelade m og løser så for m efter at have indsat m. På den måde kunne alt ubekendt beregnes.

- Fordi venstresiden er uden enheder fås den lange løsning.

Indsæt P · t eller den nye E med enheder, den nye ΔT og fjern m · L i ligningen.


Svar #2
17. april 2020 af Goten (Slettet)

#2 Er det her så rigtigt?

https://imgur.com/bpUZJYB


Svar #3
17. april 2020 af Goten (Slettet)

Min lærer har sagt, at opgaven har en fejl. Der skulle stå kW og ikke kWh... ved ikke om det ændrer noget?


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. april 2020 af ringstedLC

#3: Det har den også. En kiloWatthour (kWh) = 1000 W · 602 s, altså en enhed for energi og ikke effekt.

#2: Du får en masse på 0.0014 kg, altså 1.4 g. Igen; 7 min., en varm kogeplade og så 1.4 g vand? Det bliver en sen kop eftermiddagskaffe. Og elregningen løber da helt løbsk.

\begin{align*} P &= \frac{E}{t}\;\left ( W=\frac{J}{s} \right ) \\ E &= P\cdot t\;\left ( J=W\cdot s \right ) \\ E &= 1.2 \cdot 10^3\cdot 7\cdot 60\;\left ( W\cdot s=J \right )=504000\text{ J} \\ E &= m\cdot c_{vand}\cdot \Delta T \\ m &= \frac{E}{c_{vand}\cdot \Delta T} \\ m &= \frac{504000}{4186\cdot (100-16)} \;\left ( \frac{J}{\frac{J}{kg\,\cdot \,K}\cdot K}=kg \right ) =1.43 \text{ kg}\approx 1.43\text{ l}\end{align*}


Skriv et svar til: Beregn den tilførte energi og massen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.