Kemi

Spørgsmål til redoxreaktion

27. august 2020 af nøvsen - Niveau: B-niveau

Når der som oxidationstal står +5 eller -2, er det så fordi at atomet gerne vil have 5 mere, og afskaffe 2, eller hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2020 af mathon

Oxidationstrin(n)et er den ladning, atomet skønnes at have, hvis det i den kemiske forbindelse befandt sig på ionform.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. august 2020 af xbxlxcaa

Jeg tænker at Mathon har givet en god forklarelse på det, men at man skulle have lidt styr på det hele for at virkelig få mening ud af det. Jeg håber at jeg kan give en lettere forklarelse, hvis det er nødvendigt:

Under oxidationstal, forstår vi ladningen af et atom.

Hvordan et atom kan være ladet, afhænger af hvad for et atom du har, men hvis vi ser på en normalt Ionforbindelse som bordsalt, altså NaCl, så vil den, når den opløses i vand, dele sig op i de to ioner Na+ og Cl-.

NaCl(s) -> Na+(aq)+Cl-(aq)

Hvor natrium har mistet 1 elektron, hvilket giver den en "plus ion", og hvor Chlorid har optaget en elektron, hvoraf den fås et "Minus-ion".

At forstå hvordan elektroner indgår i forbindelser er essentielt noget man dykker ind i på universitet, så jeg ville anbefale dig at ikke gå for meget i dybden i det.

Men det du siger er "på en måde ok rigtig", i det en reaktion skal altid have samme antal ladning på begge sider. NaCl har en ladning på 0, mens Na+ har en på +1 og Cl- en på -1, +1-1=0.

Jeg håber det giver god mening.


Skriv et svar til: Spørgsmål til redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.