Kemi

Oxidantalt med flere carbon molekyler

11. november 2020 af AreeyaAA22 - Niveau: B-niveau

Hej. 

Jeg er tvivl om, hvordan jeg finde OT for et stof  som har endnu mere cabon ( C) , normal se jeg kun et.

Min sprøgsmål er : Jeg skal finde oxidantal for C6H5CH2OH

Håber nogen er god til det og har lyst at hjælpe mig

På forhold tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2020 af mathon

Bestem OT for R-CH2OH


Svar #2
11. november 2020 af AreeyaAA22

He,j  

Tak, for din svar: 

 Er R-CH2OH  primær eller sekundær?


Svar #3
11. november 2020 af AreeyaAA22

Hej igen 

Hvad med dette to CH3CH2CHOHCH3  og CH3CH2CH2CH2CH2OH

Hvad kan jeg bestemme oh bruge ?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. november 2020 af mathon

#2
         -CH2OH  er en primær alkohol.


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. november 2020 af mathon

#3
           \small \begin{array}{lllll} R{\, }'-CHOH-R{\, }''&\textup{er en sekund\ae r alkohol}\\\\\\ R-CH_2OH&\textup{er en prim\ae r alkohol} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. november 2020 af mathon

           \small \small \begin{array}{lllll} R{\, }'-\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{C}HOH-R{\, }''&\textup{er en sekund\ae r alkohol}\\\\\\ R-\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH&\textup{er en prim\ae r alkohol} \end{array}


Svar #7
11. november 2020 af AreeyaAA22

hej igen 

 Når  jeg har fået primær Alk. og sekundære Alk, kan du  fortælle mig , hvad er de korresspondrendespar ?                                     

R-CH2OH + Cr2O72- ---(ox)--->  ??????  + Cr3+   ( aldehyd eller RCOO-?) Primær Alkohol

R-CHOH  + Cr2O72- ---- (ox)---> ?????  + Cr3+  ( Kenton ) Sekundære

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. november 2020 af mathon

                    \small \begin{array}{llllll} \textbf{Prim\ae r alkohol:}\\& \begin{array}{llllll} R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\;\longrightarrow \;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\;\longrightarrow\;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH \end{array}\\\\\\ \textbf{Sekund\ae r alkohol:}\\& \begin{array}{llllll} R^1\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{C}HOHR^2\;\longrightarrow \;R^1\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{C}OR^2 \end{array} \end{array}


Svar #9
12. november 2020 af AreeyaAA22

Hej igen.

Tak for din svar 

Men Jeg er igang med at finde en  løsnin med den fire ukendt alkoholer.  Jeg har set du har svar alle mine  sprøgsmål, men jeg er meget langsomere at følge med dig. 

1) du siger,  primære  alkohol skal bruge RCH2OH , men alkohol A jeg har fået fra vores forsøg er benzylalkohol, der er ikke methanol eller methanyl , og jeg har også fundt to alkoholer primære alkohol , fx. alkohol A og D 

Håber du har en god hømer at svare min sprøgsmål

På forhold tak

vH


Svar #10
12. november 2020 af AreeyaAA22

Alkohol A  og D, de skal blande med Cr2O72- og tollens reagens 

Jeg har også brugt  denne formel:

Primære Alkol.  CH2OH + Cr2O72- ----> CHO + Cr3+   ( syrer opls.) = ( Alkohol A)

Ellers skal jeg bruge : CH2OH + Cr2O72-  ----> CHO + Cr3+ ------>RCOO- + Cr3+ ??

Og hvad så , når jeg har får benzylalkohol ? 

Vh


Skriv et svar til: Oxidantalt med flere carbon molekyler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.