Matematik

Normalt/inferiør gode, giffen/ordinært gode

23. november 2020 af K22 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. 

Jeg har løst 3.1. Jeg har brug for hjælp til opgaverne 3.2-3.4. 


Svar #1
23. november 2020 af K22

Hvis vi starter med 3.2, ved jeg, at man skal bruge følgende formel:

\frac{\partial x_i}{\partial m}\, \cdot\, \frac{m}{x_i}\, =\, \frac{\frac{\partial x_i}{x_i}}{\frac{\partial m}{m}}

Men spørgsmålet er, hvordan jeg skal indsætte m? Hvad er m? Det eneste vi får at vide, er, at m > 0.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. november 2020 af Anders521

#1 For at afgøre om et gode er et ordinært eller et Giffen gode, ses på fortegnet af den afledede gode mht. dens pris, dvs. 

∂xi(p1,p2,m)/∂p1 ≤ 0 → Ordinært gode                                                                                                                  ∂xi(p1,p2,m)/∂p1 > 0 → Giffen gode  

Hvor kommer din formel fra?


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. november 2020 af Anders521

Rettelse til #2 Da det er godet x1, der spørges om, er det selvfølgelig ∂x1(p1,p2,m)/∂p1, der skal betragtes, hvis der skal afgøres om x1 er et ordinært eller et Giffen gode.

Hvis der menes, at x1 er enten et normalt eller et inferiørt gode er det derimod fortegnet af ∂x1(p1,p2,m)/∂m, der skal betragtes.


Svar #4
23. november 2020 af K22

Skal jeg finde den partielt afledede med hensyn til x1 og m? Hvordan finder jeg den partielt afledede med hensyn til m?
Hvad med formlen for et normalt gode?

Brugbart svar (1)

Svar #5
23. november 2020 af Anders521

#4 

Skal jeg finde den partielt afledede med hensyn til x1 og m?

Det er den partielle afledede mht. p1 og m.

Hvordan finder jeg den partielt afledede med hensyn til m?

Ved først at opstille (Marshall-)efterspørgselsfunktionen x1(p1,p2,m).

Hvad med formlen for et normalt gode?

...Der er ikke en formel for et gode, men en fremgangsmåde til at afgøre, hvilket gode der er tale om.


Svar #6
24. november 2020 af K22

Kan det passe, at efterspørgselsfunktionerne er følgende


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. november 2020 af Anders521

#6 Nej, generelt for en Cobb-Douglas funktion (x1,x2) → x1αx2β, hvor α,β > 0 vil efterspørgslen være givet ved

                                                                        [ α/(α +β) ]· (m/p1)

Hov, vent! Jo, din efterspørgsel for x1 ser rigtigt ud. Det samme for x2, per symmetri.


Svar #8
24. november 2020 af K22

Mange tak! :) Når jeg skal finde ud af, om der er tale om et normalt gode, inferiørt gode etc., skal jeg så forklare, hvorfor det er et normalt gode? Eller er det nok at finde de partielt afledede og ud fra det sige, om den er normal, inferiørt etc.?


Brugbart svar (1)

Svar #9
24. november 2020 af Anders521

#8 Et godt spørgsmål. Det afhænger af opgavenstilleren. Hvis opgaven skal afleveres, forventes der nok en besvarelse, hvori der gives en (økonomisk) forklaring af det resultat du har udledt.


Svar #10
25. november 2020 af K22

Hvordan skal jeg opgave 3.3 beregne, hvordan forbrugerens nytte bliver påvirket, og hvad stykskatten er? Jeg ved, at jeg skal anvende mine efterspørgselsfunktioner fra tidligere opgave, og hvordan kommer jeg videre derfra?


Brugbart svar (1)

Svar #11
25. november 2020 af Anders521

#10 Med oplysningen, om pålæggelsen af en trykskat på t = 3 på x1, tror jeg ikke 1.del af opgave 3.3 skal løses via beregninger. Jeg tror der efterspørges en økonomisk forklaring på forbrugerens nytte. Beregninger er nok forbeholdt til 2.del af opgaven.

Hvis jeg husker rigtigt, er trykskatten et fast beløb per enhed af varen. Du skal nok tage opgave 3.2 i betragtning, idet typen godet xer, kan have betydning til hvordan/ hvor meget efterspørgslen af x1 påvirkes af skatten...


Svar #12
25. november 2020 af K22

Er det ud fra om det er et normalt/inferiørt gode etc., at jeg skal sige noget om nytten? Hvordan det?

Brugbart svar (0)

Svar #13
25. november 2020 af Anders521

Rettelse til #11 Der skrives "trykskat". Det hedder selvfølgelig stykskat som nævnt i opgaven. 

#12 Jeg havde ikke læst opgave 3.2 nøje. Det er nytten, der spørges om, og ikke efterspørgslen. Jeg er nu i tvivl om en økonomisk forklaring er tilstrækkelig. Man kan faktisk beregne nytten ud, ... ved brug af den indirekte nyttefunktion. Med Cobb-Douglas præferencer haves nyttefunktionen                                                                                                       (x1*, x2*) →x1*α·x2*β = (m/2p1)α·(m/2p2)β,                                                   hvor så nytteværdien kan regnes ud, før og efter introduktionen af stykskatten.


Skriv et svar til: Normalt/inferiør gode, giffen/ordinært gode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.