Fysik

Luftmodstandens kraft i x- og y-retning

08. april 2021 af mikkel1232 - Niveau: A-niveau

Hej studiportalen

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal bruge formlen for kraften af luftmodstanden i henholdvis x-og y-retningen.

Den resulterende kraft for luftmodstanden (ved høje Reynolds-tal) er givet ved formlen:
F_luftmodstand = 1/2*ρ*v^2*A*Cw

Men hvis man skal have kraften af luftmodstanden i en henholdvis x- og y-retningen,  hvordan ser disse to formler så ud?
 

Håber spørgsmålet er formuleret forståeligt

På forhånd tak!

Mvh Mikkel


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2021 af janhaa

that's the Drag equation


Svar #2
08. april 2021 af mikkel1232

#1 uddyb meget gerne. The drag equation er vel den formel jeg har indsat. Denne formel beregner kun den resulterende kraft af luftmodstanden og ikke kraften i en x og y retning


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2021 af janhaa

I think:

F_d \propto v_x^2+v_y^2


Svar #4
08. april 2021 af mikkel1232

Thank you, what does the open infinity symbol mean?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april 2021 af janhaa

#4

Thank you, what does the open infinity symbol mean?

proportonal

proporsjonal på norsk


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. april 2021 af janhaa

#5
#4

Thank you, what does the open infinity symbol mean?

proportional

proporsjonal på norsk

proportional


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. april 2021 af janhaa


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

F_{luftmodstand} = \frac{1}{2}*\rho*v^2*A*C_w *(v_x,v_y)/v =(\frac{1}{2}\rho\cdot v\cdot A \cdot C_w \cdot v_x,\frac{1}{2}\rho\cdot v\cdot A \cdot C_w \cdot v_y)

x-komponenten fås ved at gange den samlede kraft med den x-komponenten af v divideret med længden af v. Tilsvarende for y og z,(hvis det er i 3D.)


Svar #9
09. april 2021 af mikkel1232

#8 tak for formlen!

Det står dog ikke helt klart for mig hvordan jeg får beregnet F_luft_x og F_luft_y i formlen. Der er vel to ubekendte?

Kan du evt. give et eksempel?


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. april 2021 af Eksperimentalfysikeren

For at finde x-komponenten skal du dividere den samlede kraft med farten og gange med hastighedens x-komponent med modsat fortegn (Ups, det med fortegnet glemte jeg. Der burde være et minus for hvr af komponenterne)

\\F_{luftmodstand} = \frac{1}{2}*\rho*v^2*A*C_w *(-v_x,-v_y)/v\\ =(-\frac{1}{2}\rho\cdot v\cdot A \cdot C_w \cdot v_x,-\frac{1}{2}\rho\cdot v\cdot A \cdot C_w \cdot v_y)

Luftmodstanden er jo modsatrettet hastigheden.


Skriv et svar til: Luftmodstandens kraft i x- og y-retning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.