Matematik

Forstår ikke hvordan jeg løser denne opgave på maple

21. april 2021 af ChristofferJen - Niveau: B-niveau

Forstår virkelig ikke hvordan jeg løser opgaven.

Hvordan kan jeg finde forskriften?

Hvad skal jeg skrive ind for at tegne grafen?

Vedhæftet fil: opgave 9.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2021 af ringstedLC

a) 

\begin{align*} T_f &= (0,0)\Rightarrow T_g=\binom{0}{0}+\binom{2}{-3} \\ g(x) &= 2x^2+bx+c \\ g'(2)=0 &=\,...\Rightarrow b=\;? \\ g(2)=3 &= \,...\Rightarrow c=\;? \end{align*}

eller:

\begin{align*} T_f &= (0,0)\Rightarrow T_g=\binom{x_T}{y_T} \\ g(x) &= 2\cdot (x-x_T)^2+y_T \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2021 af ENERQIA (Slettet)

#1

a) 

\begin{align*} T_f &= (0,0)\Rightarrow T_g=\binom{0}{0}+\binom{2}{-3} \\ g(x) &= 2x^2+bx+c \\ g'(2)=0 &=\,...\Rightarrow b=\;? \\ g(2)=3 &= \,...\Rightarrow c=\;? \end{align*}

eller:

\begin{align*} T_f &= (0,0)\Rightarrow T_g=\binom{x_T}{y_T} \\ g(x) &= 2\cdot (x-x_T)^2+y_T \end{align*}

Hmm... forstår stadig ikke helt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2021 af mathon

#2

                     \small \small \small \small \begin{array}{lllllll} \ \textbf{Alment:}\\& \textup{Grafen for funktionen}\\&& y=f(x) \\\\& \textup{f\o res af parallelfor-}\\& \textup{skydningsvektor }\overrightarrow{p}=\bigl(\begin{smallmatrix} a\\b \end{smallmatrix}\bigr)\\& \textup{over i grafen for}\\&& y=f(x-a)+b\\\\\\ \textbf{specifikt:}\\& \textup{Grafen for funktionen}\\&& y=ax^2 \\\\& \textup{f\o res af parallelfor-}\\& \textup{skydningsvektor }\overrightarrow{p}=\bigl(\begin{smallmatrix} a\\b \end{smallmatrix}\bigr)\\& \textup{over i grafen for}\\&& y=a(x-a)^2+b\\\\\\ \textbf{hvorfor:}\\& \textup{Grafen for funktionen}\\&& y=2x^2 \\\\& \textup{f\o res af parallelfor-}\\& \textup{skydningsvektor }\overrightarrow{p}=\bigl(\begin{smallmatrix} 2\\-3 \end{smallmatrix}\bigr)\\& \textup{over i grafen for}\\&& y=2(x-2)^2+(-3)\\\\&& y=2(x-2)^2-3 \end{array}


Skriv et svar til: Forstår ikke hvordan jeg løser denne opgave på maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.