Fysik

VIGTIGT SPØRGSMÅL - Annihilation

13. maj 2021 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Jeg har prøvet at formulere en sætning, men jeg er lidt i tvivl, om den giver mening. 

"En positron vil støde ind i en elektron så der bliver skabt en annihilation, hvor begge partikler ved emission vil henfalde og afgive deres energi af 2 fotoner". 

Giver det mening?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2021 af mathon

                          \small 2\cdot \left | m_e \right |\cdot c^2=1.63742\cdot 10^{-13}\;J=1.022\;MeV


Svar #2
13. maj 2021 af Planteelsker

Jeg forstår ikke helt dit svar. Vil du uddybe? :))

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2021 af mathon

brug
              \small E=\left | \Delta m \right |\cdot c^2


Svar #4
13. maj 2021 af Planteelsker

Men jeg skal ikke bruge en formel. Jeg vil bare høre, om den sætning jeg har formuleret giver mening? :))

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. maj 2021 af mathon

For en elektron-positron annihilation bliver der skabt to (i sjældne tilfælde 3) fotoner, med en samlet energi på mindst 1,022 MeV. Det er ikke muligt kun at producere en foton, da dette ville bryde med enten energi- eller impulsbevarelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

Der bliver ikke skabt en annihilation, der sker en annihilation. "annihilation" er ikke en genstand, der kan skabes, men en proces, der kan finde sted. Det er heller ikke korrekt at tale om henfald. De to partikler omdannes til 2 (evt. 3) fotoner. Ved et henfald fortsætter de med at eksistere, men i andre tilstande.


Svar #7
14. maj 2021 af Planteelsker

Okay mange tak! Det var lige det svar jeg ledte efter :))

Skriv et svar til: VIGTIGT SPØRGSMÅL - Annihilation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.