Fysik

impulsen af kassen med inerti M

02. marts 2022 af ElskerCalculus - Niveau: A-niveau

"Et system består af to kasser med hhv. inerti m = 1.78 kg og M = 2.36 kg samt en fjeder med fjederkonstant k = 534 N/m der er presset ?x = 0.115 m sammen.

Systemet starter i hvile hvorefter fjederen bliver fri til at udvide sig. Hvad er impulsen af kassen med inerti M efter fjederen har udvidet sig? "

Ja her er jeg også lige idéforladt. Jeg har forsøgt mig ved

\frac{1}{2}mv_1^2+\frac{1}{2}Mv_2^2=\frac{1}{2}k\Delta x^2

Men jeg står så med to ubekendte... Jeg har også kigget på Hookes lov. 

Vedhæftet fil: skitse2.png

Svar #1
03. marts 2022 af ElskerCalculus

Jeg fik den løst.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. marts 2022 af Soeffi

#1. Måske andre vil være interesseret i at høre, hvordan du gjorde?!


Svar #3
03. marts 2022 af ElskerCalculus

Ja, jeg kombinerede bare den formel jeg skrev med impuls, dvs. jeg løste to ligninger med to ubekendte.

\frac{1}{2}mv_1^2+\frac{1}{2}Mv_2^2=\frac{1}{2}k\Delta x^2 og -m\cdot v_1+M\cdot v_2=0 og til sidst kunne jeg regne impulsen for den store kasse M.


Svar #4
03. marts 2022 af ElskerCalculus

Men jeg sidder med et spørgsmål der fortsætter fra denne. Måske du ved hvordan jeg kan løse det?

"Betragt nu de to samme kasser fra før, men forbundet af en ny fjeder og i bevægelse med konstant hastighed og fælles kinetisk energi på T = 8.28 J. Efter at denne fjeder får lov til at udvide sig står kassen med inerti M stille. Hvad er kassen med inerti m’s kinetiske energi efterfølgende? "

Facit er 19.3J


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. marts 2022 af Soeffi

#4. Som jeg forstår det:

Betragt nu de to samme kasser fra før, men forbundet af en ny fjeder og i bevægelse med konstant hastighed og fælles kinetisk energi på T = 8.28 J. Den lille kasse er foran den store. Fjederen bliver holdt fast, så den ikke kan udvide sig. Efter at denne fjeder får lov til at udvide sig, står kassen med inerti M stille. Fjederen forbinder herefter ikke længere de to kasser, og den lille kasse foretager en retlinet bevægelse med konstant fart i samme retning som før.

- Hvad er kassen med inerti m’s kinetiske energi efterfølgende? 

Svar: Det antages, at der gælder impulsbevarelse. (Der er ikke energibevarelse, fordi der udføres et artbejde af fjederen. Den mekaniske energi er derimod bevaret, når man medregner fjederens potentielle energi. Denne er dog ukendt).

Den kinetiske energi for den lille kasse efter fjederens udvidelse er: Ek,m,efter = 0,5·m·(vm,2)2. Man skal her finde farten af m efter fjederens udvidelse (vm,2).

Impulsbevarelse giver: (m + M)·v1 = m·vm,2 + 0 ⇒ vm,2 = (4,14 kg)·v1/1,78. = 2,33·v1.

For v1 får man ved hjælp af formlen for den kinetiske energi: T = Ek,før = 8,28 J ⇒ 0,5·(m + M)·(v1)2 = 8,28 J ⇒ v1 = √[2·(8,28 m2·s-2)/4,14] = 2 m·s-1

Dette indsættes i formlen for impulsbevarelse: vm,2 = 2,33·(2 m·s-1) = 4,66 m·s-1. Dette indsættes igen i formlen for den kinetiske energi af m efter udvidelse: Ek,m,efter = 0,5·(1,78 kg)·(4,66 m·s-1)2 = 19,3 J.

Som formel: Ek,m,efter = 0,5·m·[((M+m)/m)·√[2·T/(M+m)]]2((M+m)/m)·T


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. marts 2022 af Soeffi

#5... Der er ikke kinetisk energibevarelse, fordi der udføres et artbejde af fjederen...

Skriv et svar til: impulsen af kassen med inerti M

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.