Kemi

Kan hydrogencarbonat bruges til at skabe et puffersystem med den ønskede pH. (begrund, brug pufferligningen). Brug pufferligningen til at præcisere begrebet pufferkapacitet

25. maj 2022 af lærke0014 - Niveau: A-niveau

Er der nogen som kan hjælpe mig med at forstå dette? Jeg ved at puffersystemet fastholder pH og at En puffer fastholder bedst pH, når pufferkapaciteten er høj omkring pKs. Så lyder spørgsmålet altså om hydrogencarbonat overhovedet kan bruges til at skabe  et puffersystem med den ønskede pH. Dermed ved jeg også at blodets pH fastholdes på ca 7,4 ved hjælp af et konstant arbejde mellem blodets buffere, respiration og nyrerne. Er der nogen der muligvis kan hjælpe med dette spørgsmål og begrunde med pufferligningen og bruge pufferligningen til at præcisere begrebet pufferkapacitet da jeg fatter hat af det

Mange tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Bicarbonat danner sammen med kulsyre den ønskede pH, som er mellem 7,36 og 7,42.

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Det er lidt svært at bruge pufferligningen for dig, når man hverken har fået koncentrationerne eller stofmængderne


Svar #3
26. maj 2022 af lærke0014

Hej Omar

Er det så sådan at den ønskede pH værdi, er det samme som blodets ph værdi som skal være omkring 7,36-7,42? 

Ang. det med pufferligningen tog jeg nogle billeder som muligvis kan hjælpe os begge to som jeg har vedhæftet.

Jeg ved også ved spørgsmålet at der blev givet at jeg skal finde ud af hvornår pufferen har den største kapacitet, som vel er ved pKs? og at det vel er mest optimals at have lige stor stofmængder eller kocentrationer. 

Vedhæftet fil:IMG_8268.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Det var egentlig bare et eksempel, da du nævnte blod.

Svar #5
26. maj 2022 af lærke0014

Hej igen Omar

Ja, min lærer sagde jeg skal finde den rigtige pH værdi som jeg ønsker at have i blodet (jeg formoder at det er 7,36-7,42 som du nævnte) også nævnte han at min puffersystem skulle passe ind i det men jeg forstod ikke helt hvad han mente med det. Har du muligvis en anelse om hvad jeg fortsat kunne gøre?

pH= pKs og hvis pKs som vel regnet ud vha. pufferligningen, så kan jeg finde den ønskede pH, som ligger i intervallet omkring 7,36-7,42?

jeg kiggede lidt på puffersystemet som fastholder pH og https://webkemi.dk/AcidsBases/pH-calculations.htm 

I Forhold til dette har jeg også kigget på Mælkesyre som skulle være en middelstærk syre, der har en pKs på omkring 3,83.

Kunne det være noget med pufferområdet?

Mange tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #6
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

pH = pKs

Den ønskede pH værdi er omkring eller lig pKs

pKs beregnes ikke, man slår pKs op i en kemi eller databog.

Svar #7
26. maj 2022 af lærke0014

Så hvis pKs for hydrogencarbonat eller Bicarbonat = 6,4, og den er mellem pKs-1 og  pKs+1 så vil det jo sige at den godt kan bruges til at skabe puffersystem med pH som var omkring 7,4?


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Pufferområde: pKs-1 < pH < pKs+1

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Beregn pH ved brug af pufferligningen og se om resultatet kan bruges.

Brugbart svar (0)

Svar #10
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Eventuelt se følgende side:

http://net.biolyt.dk/createRessource.php?id=38


Svar #11
26. maj 2022 af lærke0014

Jeg er lidt forvirret nu. Hvad er det præcist jeg skal beregne pH for?


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#7

Så hvis pKs for hydrogencarbonat eller Bicarbonat = 6,4, og den er mellem pKs-1 og  pKs+1 så vil det jo sige at den godt kan bruges til at skabe puffersystem med pH som var omkring 7,4?

Du forveksler pKs med pH.


Svar #13
26. maj 2022 af lærke0014

Nu er jeg helt væk, skal jeg beregne pH af bicarbonat (svag syre da den har pKs på 6) også vurdere ud fra pufferområdet om det er brugbart?


Skriv et svar til: Kan hydrogencarbonat bruges til at skabe et puffersystem med den ønskede pH. (begrund, brug pufferligningen). Brug pufferligningen til at præcisere begrebet pufferkapacitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.