Kemi

!Hurtigt spørgsmål!

16. april 2023 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Hurtigt spørgsmål

Når man har en ligevægt gælder så at følgende er lig med hinanden?

Eksempelvis:

eddikesyre + natriumhydroxid <-> natriumacetat + vand

Er det lig med = 

natriumacetat + vand <-> eddikesyre + natriumhydroxid?


Svar #1
16. april 2023 af Hejmeddig12344444

eddikesyre + natriumhydroxid <-> natriumacetat + vand

Hvis man nu har følgende og vil finde Kb vil man så kunne vende den om (fordi det er det samme), og dermed finde eller bruge Kb til at løse koncentrationen af x.


Svar #2
16. april 2023 af Hejmeddig12344444

Har endnu et spørgsmål. Hvis jeg nu gerne vil finde hvor stor en stofmængde af eddikesyre der er i 1L eddikeopløsning, skal jeg så ikke kende til stofmængdekoncentrationen af eddikesyren selv?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. april 2023 af mathon

Jo.


Svar #4
17. april 2023 af Hejmeddig12344444

#3

Jo.

Jo til alle spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. april 2023 af mathon

Antal mol \small CH_3COOH findes ved
titerberegning.


Svar #6
17. april 2023 af Hejmeddig12344444

Jeg mener dog koncentrationen og ikke stofmængden.
Altså i opgaven står der at jeg skal fortælle hvor stor en stofmængde eddikesyre der er i 1 L eddikeopløsning, og der skal jeg jo kende til koncentrationen af eddikesyren. Mit spørgsmål er hvor jeg finder den. Skal jeg tage udgangspunkt i eddikesyre, eller i en eddikesyreopløsning (opløst i vand).


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. april 2023 af mathon

Når du titrerer finder du

                                           \small \begin{array}{lllllll}&& n_s{^\textup{start}}=n_b{^\textup{slut}}\\\\&& V_s\cdot c_s{^\textup{start}}= \\\\&& c_s{^\textup{start}}=\frac{V_b{^\textup{slut}}}{V_s}\cdot c_b\\\\&\textup{Er der foretaget}\\&\textup{fortynding}\\&\textup{skal der efterf\o lgende }\\&\textup{multipliceres med}\\& \textup{fortyndingsfaktoren }\left ( > 1 \right ) \end{array}


Skriv et svar til: !Hurtigt spørgsmål!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.