Matematik

Potensudvikling: relativ vækst

20. juni 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Jeg har et (dumt) spørgsmål til opg. c: Jeg forstår ikke helt, hvorfor man skulle sætte F_y=2?

Jeg har fundet fremskrivningsfaktoren for x ved at løse ligningen: (jeg kiggede på facit, hvor de satte  F_y=2)

2=(1+r_x)^{2.3}

x skal ganges med 1.352, for at y bliver dobbelt så stor. 

Hvis et tal x vokser sig dobbelt så stor, har man så 100% af tallet, dvs. x og lægger derefter 100% af tallet til x med andre ord 1+1? Men man lægger vel ikke 200% til tallet x, man lægger blot 100% til tallet og får den værdi, der er en fordobling af x?


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2023 af Anders521

#0

Jeg har et [ ] spørgsmål til opg. c: Jeg forstår ikke helt, hvorfor man skulle sætte  Fy = 2

Det er fordi den relative vækstrate ry skal sættes til 100%, hvilket som decimaltal svarer til tallet 1,0. Der er tale om en fordobling. Således får du at 1+ ry ⇒ 1 + 1,0 = 2.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. juni 2023 af Eksperimentalfysikeren

Du blander eksponentiel vækst ind i det ved at skrive (1+rx).

Du er  kommet frem til at x skal ganges med 1,352 for at y bliver dobbelt så stor, og det er svaret.

Der står ikke noget om, hvad Fy er, så man kan sætte det til hvad som helst.

f(x) = 2·x2,3.

Vi skal finde en faktor, k, som vi skal gange x med for at f(kx) = 2·f(x):

f(kx) = 2·(kx)2,3 = 2·2·x2,3

Ligningen divideres med 2·x2,3:

2·(kx)2,3/(2·x2,3) = 2

k2,3·x2,3/x2,3 = 2 Her er brøken forkortet med 2 og (kx)2,3 er omskrevet til k2,3·x2,3.

Brøken kan forkortes yderligere med x2,3, så ligningen bliver

k2,3 = 2

log(k2,3) = log(2)

2,3·log(k) = log(2)

log(k) = log(2)/2,3

k= 10log(2)/2,3


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll}\textbf{c)}\\&& 1+r_x=\left ( 1+r_y \right )^{\frac{1}{2.3}}\\\\&& 1+r_x=\left ( 1+1 \right )^{\frac{1}{2.3}}=1.35171\\\\&& \end{array}


Svar #4
21. juni 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak for svarene alle sammen! 

#2 Hmm.. Måske skulle jeg have tilføjet, at i min teori del stod der: 

og der blev den formel brugt i facit. Jeg har dog bare skrevet rx og ry i stedet for r1 og r2 (ved ikke om det gøre nogen forskel)

Men kan faktisk bedre lide det svar du gav, tak!


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2023 af Eksperimentalfysikeren

 Det havde jeg ikke tænkt på. Der er tilfælde, hvor formel (4) er særdeles nyttig, især hvis tilvæksterne er små.

Hvis a er et helt tal, kan man omskrive højresiden ved hjælp af binomialformlen. F.eks. (1+r1)2 = 1+2·r1+r12.

Hvis r1 er lille, kan det sidste led i en del tilfælde udelades. Det benyttes en del i fysikken. Man kan faktisk vise, at hvis a er positiv og større end 1, kan man tilnærme (1+r1)a med 1+a·r1.

Et andet sted, hvor formlen er interessant er ved renteberegning ved visse lån, hvor renten angives i procent pr måned. 1% pr måned gier r1=0,01 og den årlige tilvækst bliver så r2, hvor (1+r2) =(1+r1)12. Det giver et r2 på 0,1268, svarende til 12,68% om året.

Endnu værre bliver det med 2% om måneden: 26,82% om året.

I den givne opgave mener jeg ikke, at der er grund til at benytte tilvækster.


Svar #6
23. juni 2023 af 23årgammeltmenneske

Ja, opgavestilleren havde blot løst opgaven på baggrund af den teori han havde inkludereret i kompendiet som et eksempel på, hvordan formlerne kan benyttes i praksis. Men der er - som du siger - ikke en grund til at benytte dem i denne opgave, hvorfor jeg også skrev, at jeg kunne lide dit svar bedre, da jeg kunne se, at det kunne undlades at bruge dem i dette tilfælde.

Og virkelig spændende eksempler du kommer med !


Skriv et svar til: Potensudvikling: relativ vækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.