Søgning på: et dukkehjem 3. akt. Resultater: 18281 til 18300 af 114887
-
Omskrivning til simpelst mulige form med kun én kvadratrod.
ForumindlægSå er jeg på banen igen. I en større matematikaflevering har jeg endnu et problem. Det handler om at simplificere et brøk-udtryk til den simpelst mulige form, som KUN indeholder én kvadratrod. Der er to opgaver, og til de, som har bogen "Vejen til Matematik", står opgaverne på side 60, ... -
Polynomier af den tredjegrad.
ForumindlægHej folkens. Der er nogle ting, ang. 3. gradspolynomier jeg gerne vil vide, som jeg ikke kan finde på nettet. (der står ikke særlig meget om 3 gradspolynomier i min hovedbog) 1. Hvilken grafisk betydning har a. 2. Angiv forskrift for et tredjegradspolynomium, som opfylder a. a >... -
ligning
Forumindlægen eksp. voks. funktion f er oplyst, at f(4) = 3 og f(6) = 27. bestem forskriften for f? Jeg ved at den skal se sådan her ud. f(x) = ba^x .. ja, men synes slet ikke man kan løse den. b og a er i begge tilfælde ukendte, så vi har 2 ukendte! Den skal kunne løses uden lommeregneren sir39; min lære... -
Afstemning af reaktionsskemaer!!
ForumindlægHej derude! Jeg er igang med en kemi rapport, og jeg er stødt ind i nogle problemer. Eftersom vi har en ualmindelig dårlig lærer, har han ikke forklaret hvordan man afstemmer reaktionsligninger. Jeg har nogle konkrete eksempler, og jeg ville blive meget glad hvis I gad hjælpe lidt, samt ko... -
FortEgnsvariation??
ForumindlægJa jeg sal finde fortegn for f(x)= 1/3 * x3 - x2 - 3x Men når jeg så udregner f39;(x) får jeg 2 værdier f39;(x)=0 -1 v 3 men ved f39;39;(x)=0 får jeg 1 resultat nemlig f39;39;(x)=1 hvordan skal jeg så opstille en tabel (skal jo skrive det der med negativ eller po... -
Optimering opgave - hjælp
ForumindlægHar læst nogen af de andre indlæg herinde om optimering, men synes ikke rigtig jeg kan få det til at give mening så jeg kan lave min opgave. opgaven er: En åben kasse skal have rumfanget 144 liter = 144 000 cm^3. Kassen skal være dobbelt så lang, som den er bred. Bestem kassens dimensioner, så ov... -
Forhold
ForumindlægHer er der nogle opgaver om forhold som jeg ikke kan finde ud af. Forklar mig lige hvordan jeg gør.. Den første opgave lyder sådan her: En barbecueblanding på 60 g består af salt, løg og chili i forholdet 6 : 3 : 1. Hvor mange gram af hver del er der? Forklar mig lige hvordan jeg finder ud af de... -
Bestemmelse af tal i andengradspolynomium
ForumindlægHej! Jeg har ingen ide om hvordan denne opgave skal løses: Et andetgradspolynomium er givet ved P(x) = a · x^2 + b · x + c. Grafen for P er en parabel, som går igennem punkterne A(0,1) og B(5,36). Tangenten til parablen i punktet A har hældningskoefficienten -3. Bestem tallene... -
Opgave med differentiable funktion og monotoniforhold
ForumindlægOpgaven lyder: Om den differentiable funktion f oplyses det, at f(2) = 3. Desuden ses grafen for dens afledede funktion f39;(x) på figuren. Det oplyses desuden, at Dm(f) = R. a) Bestem en ligning for tangenten til grafen for f med røringspunktet (2,3). b) Bestem monotoniforholdene for f ... -
hastighedsvektor for en partikels bevægelse
ForumindlægJeg tror jeg kludrer rundt i min mellemregning, da det jeg skriver ikke giver nogen form for mening. kan den forklares? En partikels bevægelse i planen er givet r(t)= (t) - 6t, + 9t + 3, t(0) - 32t), Bestem de tidspunkter t, hvor hastighedsvektoren v(t) er lodret, og de tidspunkter t, hvor hast... -
Monotoniforhold
ForumindlægF(x) = (x^4+1)Brøkstreg(x^3)F39;(x) = (x^4-3)Brøkstreg(x^4)Min opgave går ud på at finde monotoniforhold. F39;(x) har jeg som i kan se regnet ud, men jeg vil gerne lige vide hvordan jeg tager monotoniforhold af en hvor der står x^4?. Jeg ved godt at jeg kun skal gå ud fra tælleren. En anden p... -
Hjælp med at beregne "dannede" mængde og volume i KEMI C
ForumindlægHej. Jeg har 2 opgaver som jeg godt kan bruge lidt starthjælp til. De lyder således: Der afvejes 25g CuO som reagere med overskud af NH3 1) Beregn den dannede mængde Cu i gram. 2) Beregn den dannede volumen N2 ved 150C og 101,3 kPa. Ved opg 2 har jeg en ide om jeg nok skal bruge ligningen pV =... -
gradtal
ForumindlægHvis jeg skal finde et gradtal for vinklen mellem l og m , hvordan gøre jeg . opgaven lød sådan - f(x)=x^3 -6x^2+8x. jeg har udregnet første punkt . A) vis, at m går gennem punktet o. men jeg kan ikke finde ud af regne gradtallet ud. ?? nogen der kan hjælpe ??? -
Funktion og nulpunkt
ForumindlægHej igen :) jeg sidder nu med en anden opgave, som jeg ikke forstår en pind af. Så håber at der er en som ville forklare hva man skal. opgaven lyder som følger. Funktionen f er givet ved f(x)=2(x+3)(x2-4x+5) Vis at f har netop ... -
skrå asymptote....
ForumindlægJeg har en opgave angående skrå asymptoter, som jeg umiddelbart ikke lige kan finde ud af:Bestem eventuelle skrå asymptoter for føgende funktion:f(X)=(2x^3 - x^2 + x - 2)/(x^2 + 1)-hvad skal man gøre?kan nogen hjælpe mig?På forhånd tak...Martin -
almen sprogforståelse
ForumindlægHej vi har fået et par opgaver for i almen sprogforståelse og trods navnet fatter jeg intet!!1) hvad betyder denotation?2) hvilken indflydelse har sproget på kulturen? og omvendt?3) hvilken betydning har kropssproget?de tre kan jeg ikke komme videre med.og et generelt spørgsmål: hvad er socioling... -
integralregning af trekant
ForumindlægHej. Har fået denne opgave stillet: Linjerne f(x)=x+4,g(x)=x/3+2 og h(x)=-2x+5 danner tilsammen en trekant mellem deres skæringspunkter, bestem ved hjælp af integralregning arealet af denne trekant. Jeg har før gjordt det med 2 linjer og ligninger men ikke med 3. Er fremgangsmåd... -
Differential regning.
ForumindlægHejsa. Jeg sidder med en opgave om differentialregning, som jeg gruble lidt over. Opgaven lyder således: En funktion er givet ved f(x)=x^3+2*ln(x) a) Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet (1,f(1)) Håber i kan hjælpe mig :) Hilsen Mette -
Faktoriser flg. parabelligning
ForumindlægFaktoriser flg. parabelligninger:a) y = x^2 - 4x + 3 (let)b) y = 0,5x^2 - 3x + 4 (svær)Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, for jeg var der ikke den dag, hvor det blev gennemgået. Kunne nogen gemmegå a39;eren eller en helt anden en, så jeg kunne se hvordan man gør? -
Monontoniforhold og ekstrema
ForumindlægJeg skal finde monotoniforhold samt ekstrema for: f(x) = -3x^3 +15x + 6x - 72 Det er vel stadig x-værdier jeg skal finde her?? f´(x) = -18x + 21 Er den forkert differantieret?? Jeg får den til at blive x = 1,666....men det er forkert!!....Øv håber snart jeg finder ud af det her...: (
