Matematik

Find skibet position

06. december 2015 af MIsaksen - Niveau: A-niveau

Hej :)

Jeg sidder med en SRP opgave, hvor jeg er blevet bedt om udfra en stedlinjebestemmelses metode (som jeg selv vælger), at bestemme et skibs position. Jeg har fået oplyst følgende: Tidspunkt: 7/8 1997 kl. 15:00 GMT. Solenshøjde= 74.1557 grader og månenshøjde =50.4615 grader.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at komme i gang -eller mangler jeg nogle informationer?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2015 af peter lind

Ja det gør du. Du skal slå op i en tabel hvor solen og månen er (deklination og rektascension)


Svar #2
06. december 2015 af MIsaksen

Jeg har slået op i en tabel og fundet solens og månens højder i greenwich klokken 15:00 den 7/8 1997 samt har jeg fundet deklinationerne også. Hvad gør jeg så med disse informationen? 

Hvad er rektascensionen? 

Og mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2015 af peter lind


Svar #4
07. december 2015 af MIsaksen

Okay, ud fra det hvilken metode kan jeg så benytte til at udregne skibets position? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. december 2015 af peter lind

Der gælder

sin(h) = sin(φ)*sin(δ)+cos(φ)*cos(δ)*sin(t) h er højden, φ er bredden, δ er deklinationen og t er timevinklen. Der er to ubekendte i det udtryk nemlig bredden og timevinklen. Når du har data for både sol og måne har du to ligninger med to ubekendte. Løs disse ligninger for henholds det søgte sted og for Greenwich. Herved får du bredden for det lokale sted og timevinklen. Forskellen mellem den lokale timevinkel og Greenwichtimevinkel giver tidsforskellen mellem de to steder. Dette kn du så bruge til at finde længdegraden.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. december 2015 af SuneChr

# 5
I formlen for sin (h) skal faktoren sin (t) være cos (t) .


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. december 2015 af peter lind

#6  Det stemmer ikke med den formel jeg har. Den er fra skriv-og rejse-kalender fra Københavns universitet. Jeg kan tilføje, at jeg har brugt den til at finde solopgang- og nedgangstider på forskellige steder, og det har stemt godt med virkeligheden


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. december 2015 af SuneChr

Hvis timevinklen, på kulminationstidspunktet, er 0º, vil timevinklen vokse med 15º for hver time, himmellegemet bevæger sig mod vest.
Timevinklen vil, en time før kulminationstidspunktet, da være 345º .
Det er det, jeg læser i Almanakken som nævnt ovenfor.


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. december 2015 af peter lind

cos(0) = 1 og aftagende for t voksende. Det vil svare til at tiden går baglæns


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. december 2015 af SuneChr

Solen er "på vej ned" efter kulminationstidspunktet, h er aftagende.


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. december 2015 af peter lind

#10Det har du ret i men det er irrelevant. Vinklen fra stik syd til solens projektion på horisonten vokser, svarende til at tiden går


Brugbart svar (0)

Svar #12
10. december 2015 af SuneChr

# 11 Ja, helt i overensstemmelse med # 8.


Brugbart svar (0)

Svar #13
10. december 2015 af peter lind

Ja; men ikke i overensstemmelse med at det skal være cos(t). cos(t) bliver mindre ikke størrer men mindre


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. december 2015 af SuneChr

h skal jo aftage, Solen er på vej ned, med voksende timevinkel, regnet fra syd mod vest, og dermed aftagende cos.
Ved kulminationen er h størst og timevinklen mindst, cos er maksimal for timevinklen = 0º


Skriv et svar til: Find skibet position

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.