Matematik

Side 3 - Hjælp til simpelt spørgsmål om vektor

Brugbart svar (0)

Svar #41
27. januar 2018 af MatHFlærer


Brugbart svar (0)

Svar #42
27. januar 2018 af MatHFlærer

Jeg håber du anvender CAS, for ellers bliver den her opgave ret lang... Så hvis du bruger CAS, hvilket?


Svar #43
27. januar 2018 af annahansen2

#42 

Jeg bruger WordMat 


Svar #44
27. januar 2018 af annahansen2

#42 Har du mulighed for at hjælpe mig? 

Jeg har siddet fast i denne opgave i lang tid, så det kunne være rart, hvis du kunne hjælpe mig lidt igang. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #45
28. januar 2018 af MatHFlærer

a) Opstil to vektorer \overrightarrow{AB} og \overrightarrow{AC}. Lav krydsprodukt, dvs. \overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}. Anvend formlen her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/vektorer-i-3d/krydsprodukt så får du en normalvektor, der står vinkelret på både \overrightarrow{AB} og \overrightarrow{AC}. Den normalvektor samt et fast punkt anvender du i planen \alpha's ligning her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/vektorer-i-3d/planens-ligning

b) Arealet af den trekant kan du bestemme vha. formlen: T=\frac{1}{2}\cdot |\overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC}|. Hvor \overrightarrow{AB}\times \overrightarrow{AC} er kendt fra spørgsmål a).

c) xy-planen har ligningen z=0, dvs. dens normalvektor vil så være \overrightarrow{n_{\beta}}=\left \langle 0,0,1 \right \rangle. Bestem vinklen vha. formlen: cos(v)=\frac{\overrightarrow{n_{\alpha}}\cdot \overrightarrow{n_{\beta}}}{|\overrightarrow{n_{\alpha}}|\cdot |\overrightarrow{n_{\beta}}|} hvor \overrightarrow{n_{\alpha}} kommer fra spørgsmål a). Husk vinklen skal være spids ifølge dit facit.

d) vektoren \overrightarrow{AD} kan bestemmes ved k\cdot \overrightarrow{AB}. Det samme gælder for \overrightarrow{BD}, hvor \overrightarrow{BD}=\overrightarrow{AB}-k\cdot\overrightarrow{AB}. Så er din ligning

k\cdot \overrightarrow{AB}=5\cdot (\overrightarrow{AB}-k\cdot\overrightarrow{AB})

Med tallene er

\begin{pmatrix}-2k\\3k\\0\end{pmatrix}=\begin{pmatrix}10k-10\\-15k+15\\0\end{pmatrix}

Prøv at find k. Når du har k, så kan du derfra finde ud af koordinatsættet til punktet D, hvis du opstiller en parameterfremstilling. Benyt \overrightarrow{AB} som retningsvektor og A som fast punkt. 

¨¨

BTW: Opret hellere et nyt indlæg, end at køre i denne gamle tråd, sandsynligheden for at du får hjælp er væsentlig større i et nyt indlæg, end et forældet. 


Svar #46
28. januar 2018 af annahansen2

#45 Det skal jeg huske til næste gang. 

Men jeg er igang med at beregne opgave a og får normalvektoren til (12,  8,   6)

Planens ligning skal ifølge facit give: 6x+4y+3z

Jeg ved at  (12,  8,   6) er a, b og c i planens ligning, men jeg forstår ikke hvordan kan jeg få 6x, 4y og 3z?

PÅ forhånd tak,


Brugbart svar (1)

Svar #47
28. januar 2018 af MatHFlærer

Deres største fælles divisor er 2. Derfor kan du dele 12 med 2, 8 med 2 og 6 med 2. Hvad får du? :-) 

Psst! 12, 8 og 6 fungerer også! Prøv at tegn planen fra facit og din plan med dine tal! 


Svar #48
28. januar 2018 af annahansen2

Hvid jeg dividere de tal, så får jeg selvfølgelig 6 4 og 3 :-) 

Så jeg kan faktisk skrive mit facit som: 12x + 8y  +  6z?


Brugbart svar (1)

Svar #49
28. januar 2018 af MatHFlærer

Det kan du i hvert fald, det er også rigtigt. Hvis du skrev 

60x+40y+30z=0 havde det også været korrekt, dog vil jeg nu ikke skrive det sådan, men helst skrive det som angivet i facit eller den du har skrevet. :-)


Svar #50
28. januar 2018 af annahansen2

#49 Okay dejligt at vide - mange tak. 

Nu går jeg videre med de andre opgave og ser om jeg kan løse dem :-) 


Svar #51
28. januar 2018 af annahansen2

#49 

Jeg glemte at spørge skal egentlig skrive 12x+8y+6z=12, eller =0 ?

I facit står der nemlig 6x+4y+3z=12

Derfor bliver jeg lidt i tvivl


Brugbart svar (0)

Svar #52
28. januar 2018 af MatHFlærer

Ahhh! Jeg tjekkede ikke facit, og jeg har heller ikke udregnet det, så min ligning jeg skrev i #49 er forkert - i hvert fald efter lighedstegnet... Hvad får du hvis du udregner din ligning? Og får du også 12, hvis du deler det oprindelige tal med 2? 


Svar #53
28. januar 2018 af annahansen2

Jeg får 26, så jeg tror, at jeg dividerer med 2, så får jeg præcis det samme som facit 


Brugbart svar (1)

Svar #54
28. januar 2018 af MatHFlærer

Der er jeg uenig, da \frac{26}{2}=13. Du har \left \langle 12,8,6 \right \rangle som normalvektor, og indsættes disse i planens ligning samt punktet A, så er

12\cdot (x-2)+8\cdot (y-0)+6\cdot (z-0)=0

\Rightarrow 12x+8y+6z-24=0

\Rightarrow 12x+8y+6z=24

\Rightarrow 6x+4y+3z=12


Svar #55
28. januar 2018 af annahansen2

Okay. Det kan jeg godt se. 

Jeg er kommet til opgave d, men jeg forstår ikke det du har skrevet i #45. Kan du uddybbe det du har skrevet?

På forhånd tak


Svar #56
28. januar 2018 af annahansen2

Jeg har prøvet gentagende gange nu og jeg forstår nogenlunde hvordan jeg skal beregne den. 

Men i #45 har du skrevet at jeg skal bestemme k, hvordan kan man gøre det?

På forhånd tak


Svar #57
28. januar 2018 af annahansen2

#54 Jeg har forsøgt at løse ligningen med henblik på at bestemme k. 

Jeg får k=\frac{5}{6}

Men hvordan kan jeg opstille en parameterfremstilling? 

Jeg kender goft formlen for parameterfremstilling, men jeg ved ikke hvad jeg skal indsætte helt præcist.


Brugbart svar (0)

Svar #58
29. januar 2018 af MatHFlærer

Hej - anvend AB som retningsvektor og A som fast punkt sådan så du har A+k*AB. Så kan du finde D, dvs D=A+5/6*AB

Giver det mening?

Er på mobilos så kan ikke skrive i latex.

Svar #59
29. januar 2018 af annahansen2

#58 Okay. Nu har jeg forsøgt igen og jeg får et rigtigt facit. 

(x,y,z)=(2,0,0)+\frac{5}{6}*(-2,3,0)=\frac{1}{3},\frac{5}{2},0

Mange tak for hjælpen


Forrige 1 2 3 Næste

Skriv et svar til: Hjælp til simpelt spørgsmål om vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.