Kemi

Kobber og sulfid (Mathon vil du måske hjælpe?)

01. juni 2018 af captcha (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej vi har tilsat Kobbersulfat CuSOtil enzymet katalase, vi forventer det inhibere enzymts virkning. 

Enzymet indholder som jeg har forstået det Disulfid binindninger. Kobberen fra kobbersulfat går så ind og bryder den bindning og danner en ny. 

Er dog i tvivl om hvilket nyt stof der dannes. 

Hvis 'svovl' broen brydes må hvert svovl have ét ledig elektron par (givet det andet par stadig er bundet til C-atomet?) hvorfor jeg tænker kobber må være på Kobber(I)ion for at gå ind og bryde den bro og lave en kobbermonosulfid på hvert svovl atom. Men af hvad jeg kan forstå er kobber i kobbersulfat på  kobber(II)ion. Hvorfor jeg er på bar bund ift. hvad den laver i stedet for den svovlbro. 

se  EVT. billedet fra tråden, som jeg taler ud fra.
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1822095

Tusind tak for hjælp, på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2018 af mathon

Der er vel ikke noget til hinder for at:
 

                                \small 2\, Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}} \; +\; 2\, S\,_{\textit{(bundet)}}\; \longrightarrow \; 2\, CuS\,_{\textit{(s)}}    \small \small \textup{hvis S's elektroner medtages}
 


Svar #2
01. juni 2018 af captcha (Slettet)

#1

Der er vel ikke noget til hinder for at:
 

                                \small 2\, Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}} \; +\; 2\, S\,_{\textit{(bundet)}}\; \longrightarrow \; 2\, CuS\,_{\textit{(s)}}    \small \small \textup{hvis S's elektroner medtages}
 

Hej mange tak for svar!

Er det rigtig forstået at S atomet uanset hvad vil frarives fra enzymet når den nye forbindelse med Cu2+ laves.
Hvorfor man måske bare kan nøjes med at skrive Cu2+ + S2- \rightarrow CuS  eller  Cu2+ + S \rightarrow  CuS  ?

Er der i øvrigt en åbenlys grund til kobber(II)ionen heller vil bindes med disulfid som er i en forbindelse end sulfaten?   


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2018 af mathon

\small CuSO_4 er let opløseligt, medens \small CuS er yderst tungt opløseligt 
med opløselighedsproduktet

                                                    \small \small \left [Cu^{2+} \right ]\cdot \left [ S^{2-} \right ]=4\cdot 10^{\mathbf{{\color{Red} -28}}}\; M^2


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2018 af mathon

Ikke kun i opløsning dannes CuS.
CuS dannes også i en blåsort masse, når findelt Cu blandes godt med svovlpulver under svag opvarmning.


Svar #5
02. juni 2018 af captcha (Slettet)

#3

\small CuSO_4 er let opløseligt, medens \small CuS er yderst tungt opløseligt 
med opløselighedsproduktet

                                                    \small \small \left [Cu^{2+} \right ]\cdot \left [ S^{2-} \right ]=4\cdot 10^{\mathbf{{\color{Red} -28}}}\; M^2

Tak for hjælpen! Hvis jeg skal skrive reaktionen generelt uden S er bundet vil jeg så skrive: 
 Cu2+ (aq)+ S2- (aq)\rightarrowCuS(s)
Eller  Cu2+(aq)+S(s?)\rightarrowCuS(s)


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2018 af mathon

                         \small Cu^{2+} \, _{\textit{(aq)}}\; +\; \left ( \underset{svovlbro}{ -S-S-} \right )\; \rightarrow CuS \, _{\textit{(s)}}


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. juni 2018 af mathon

eller rettere:

                         \small \small 2\, Cu^{2+} \, _{\textit{(aq)}}\; +\; \left ( \underset{svovlbro}{ -S-S-} \right )\; \rightarrow 2\, CuS \, _{\textit{(s)}}


Svar #8
06. juni 2018 af captcha (Slettet)

#7

eller rettere:

                         \small \small 2\, Cu^{2+} \, _{\textit{(aq)}}\; +\; \left ( \underset{svovlbro}{ -S-S-} \right )\; \rightarrow 2\, CuS \, _{\textit{(s)}}

Tusind tak for hjælpen! Kan du måske hjælpe med en ting jeg heller ikke har styr på. Som der også spørges ind til i tråden jeg henviser til (med billede).

Hvis jeg til eksamen skal kunne sige lidt mere om hvorfor HCL har ødelagt vores enzym. Er ion-bindningen på billedet  imellem aminosyren, et eksempel på noget der allerede er udsat for pH ændringer ( altså ødelagt) eller er det den bindning i enzymet som vil ødelægges af for lav pH og for høj pH. Og i så fald er det aminodelen eller syre-delen der ødelægges af surt miljø og hvordan.  
https://media.studieportalen.dk/forums/files/1822095.jpg
 


Svar #9
06. juni 2018 af captcha (Slettet)

Kan det måske være det helt komme an på hvordan siddekædderne er bygget op i proteinet? Og på billedet er der tale om to aminosyrer der er bundet sammen. Her vil det betyde at en høj pH ville få NH3 til at blive til NH2
Imens der ved lav pH vil få -COO- ionen til at blive til COOH.  Eller er det omvendt?


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. juni 2018 af mathon

Det kunne muligvis også hænge sammen med, at ligevægten

                        \small Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; \left [Cu(H_2O)_4 \right ]^{2+}\, _{\textit{(aq)}}     

måske er pH-afhængig.


Svar #11
07. juni 2018 af captcha (Slettet)

#10

Det kunne muligvis også hænge sammen med, at ligevægten

                        \small Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; \left [Cu(H_2O)_4 \right ]^{2+}\, _{\textit{(aq)}}     

måske er pH-afhængig.

Hej tak for dit svar. Ion-bindingen jeg tænker på er dog en anden. Det er en COO(-)II NH3(+)
Der er også et billede her https://socratic.org/questions/how-does-ph-change-protein-structure
I tråden forklarer han  
"Increasing the pH by adding a base converts the -NH+3 ion to a neutral -NH2 group.

Decreasing the pH by adding an acid converts the –COO- ion to a neutral -COOHgroup.

In each case the ionic attraction disappears, and the protein shape unfolds."
 


Brugbart svar (1)

Svar #12
07. juni 2018 af mathon

#9
         Det er, som du skriver,
         da
                    \small \textup{h\o jere pH er mindre }\left [ H_3O^+ \right ]

                    \small \textup{lavere pH er st\o rre }\left [ H_3O^+ \right ]


Skriv et svar til: Kobber og sulfid (Mathon vil du måske hjælpe?)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.