Kemi

Elektrostatisk energi enhed

01. oktober 2018 af Santoz - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg skal bruge coulomb's lov til at bevise, at enheden for elektrostatisk energi er joule/mol.

Har fundet coulomb's lov, men kan ikke se hvordan jeg skal gribe opgaven an


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2018 af mathon

            \small E=q\cdot U

           \small \{E\}=J

           \small \{q\}=C

           \small \{U\}=V=\frac{J}{C}


Svar #2
01. oktober 2018 af Santoz

Så: J = C* J/C

Problemet for mig er mest hvordan jeg skal få mol med, og hvordan kan jeg relatere til coulombs lov?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Enheden for energi er Joule. Det gælder også elektrostatisk energi. Enheden er IKKE Joule/mol.

Kan du ikke skrive den fulde opgavetekst?


Svar #4
01. oktober 2018 af Santoz

Her er opgaveteksten

Vedhæftet fil:hjælp...png

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud som om der er flere spørgsmål. Hvad står der i dem? Der er muligvis tale om et specialtilfælde, som er beskrevet i et af de foregående spørgsmål.


Svar #6
01. oktober 2018 af Santoz

Hej, de foregående spørgsmål omhandler ikke coulombs lov, elektrostatisk energi eller lignende


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Er der ikke noget om opbygning af en krystal, nogle molekyler eller lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. oktober 2018 af Heptan

#3

Enheden for energi er Joule. Det gælder også elektrostatisk energi. Enheden er IKKE Joule/mol.

Kan du ikke skrive den fulde opgavetekst?

Nej, Joule/mol er en energienhed.

mol er bare et antal (1 mol = 6.02214076·1023)


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. oktober 2018 af Heptan

Er der en formel for elektrostatisk energi? Er det bare E = FL? (kraft gange vejlængde)


Svar #10
01. oktober 2018 af Santoz

Jeg har fundet formlen: deltaE = k*a *q1 *q2 / r

Hvor a er avogadros tal.

Hvilket jo minder meget om Coulombs lov, med undtagelse af, at der en radius mindre i nævneren og avogadros tal ganges på. Hjælper dette?


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#9

Er der en formel for elektrostatisk energi? Er det bare E = FL? (kraft gange vejlængde)

Jeg tror at det Santoz mener med elektrostatisk energi er elektrostatisk potentiel energi


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Formlen i #10 passer med mit spørgsmål i #7. I f.eks. en NaCl-krystal holdes ionerne sammen af elektrostatiske kræfter. Skal man fjerne en ion fra krystallen, skal man tilføre et arbejde, som kaldes løsrivelsesarbejdet. Skal krystallen splittes helt ad, skal dette arbejde summeres op over hele krystallen. Den tilførte energi er derfor proportional med antallet af atomer og dermed antallet af mol.

Størrelsen af energien, der skal til, fås ved at integrere kraft gange vejlængde fra den afstand, der er mellem ionerne, til uendelig. Kraften fås fra Coulombs lov, der indeholder r-2. Når den integreres med hensyn til r, bliver det -r-1. Det er derfor formlen i #7 slutter med .../r.

Den energi, der her er tale om, er altså en energi pr mol, analogt til at man angiver specifik smeltevarme som J/kg eller evt. J/mol.


Brugbart svar (0)

Svar #13
01. oktober 2018 af Heptan

Elektrostatisk potentiel energi: F = qE

hvor

 

som indsættes i E = F/q:

E=\frac{F}{q}=\frac{1}{q}\frac{1}{4\pi \varepsilon_0}\frac{q_1q_2}{r^2}

[E]=\frac{1}{[C]}\frac{1}{[C][V^{-1}][m^{-1}]}\frac{[C][C]}{[m^2]}=\frac{[V]}{[m]}=[kg][m][s^{-3}][A^{-1}]=...

Hmm er gået i stå her, nogen der kan hjælpe??


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. oktober 2018 af Heptan

#12

(...)

Den energi, der her er tale om, er altså en energi pr mol, analogt til at man angiver specifik smeltevarme som J/kg eller evt. J/mol.

J/kg er da ikke en energienhed? J/mol er analogt til kJ. Det kan omskrives til antal Joule alene. J/kg kan ikke omskrives til et antal Joule...


Svar #15
01. oktober 2018 af Santoz

Hej, indsætter lige opgavens formulering igen. Der står ikke noget om krystaller eller lignende i nogle af de udleverede opgaver..

Vedhæftet fil:hjælp...png

Brugbart svar (0)

Svar #16
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der må være 4 spørgsmål inden spørgsmål 5. Hvad står der i dem? Ordret!


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

#14 Der er tale om en energi pr stofmængde. I nogle sammenhæng er det pr kg, i andre pr mol. i begge tilfælde er der tale om en tabelværdi, der kan ganges op til den aktuelle stofmængde. Det er det, der er analogien.


Svar #18
01. oktober 2018 af Santoz

Vedhæfter opgaverne her:

Vedhæftet fil:hjælp3.png

Brugbart svar (0)

Svar #19
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der er tale om en gas, hvori der optræder van der Waal-kræfter. Det er tiltrækningskræfter mellem molekylerne. Denne tiltrækning giver anledning til, at der en potentiel energi, der afhænger af molekylernes ladning og afstandene mellem dem. Denne energi kan angives pr molekyle, men for kemikere er det normalt mere relevant at angive den pr mol, hvolket vil sige, at man skal gange denne meget lille energi med Avogadros tal.


Skriv et svar til: Elektrostatisk energi enhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.