Kemi

Reaktionsskemaet og opløselighedsproduktet for fluorapatit’s opløsning i vand

06. september 2019 af forvirretstudent - Niveau: A-niveau

"I vores tandpasta er der tilsat fluorid-ioner for at styrke vores emalje. Fluorid-ionerne erstatter hydroxid-ionerne i hydroxyapatit og danner i stedet mineralet fluorapatit (Ca5(PO4)3F). Fluorapatit er væsentlig mindre opløselig i vores spyt og mere modstandsdygtig overfor syre."
 

a) Hvordan skriver jeg reaktionsskemaet og opløselighedsproduktet for fluorapatit’s opløsning i vand ned?

b) Vil opløselighedsproduktet for fluorapatit være større eller mindre end opløselighedsproduktet for hydroxyapatit?

c) Hvordan argumentére jeg for, hvorfor fluorapatit er mere modstandsdygtig over for syre?

Søger svar med begrundelse så jeg også kan få lært noget.
Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2019 af mathon

        \small \begin{array}{lllll} a)&Ca_5(PO_4)_3OH\; +\; F^{-}\; \longrightarrow Ca_5(PO_4)_3F\; +\; OH^- \end{array}


Svar #2
06. september 2019 af forvirretstudent

Tak. Hvad med b og c?


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. september 2019 af mathon


Svar #4
07. september 2019 af forvirretstudent

Forstår ikke helt hvad det er der står, og hvordan jeg kan bruge det til at svare på mine spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2019 af mathon

Beregn opløseligheden for  calciumhydroxidphosphat. Resultatet angives i mg/L.

man får altså ligevægten

                                        Ca5(PO4)3OH (s) ↔ 5Ca2+ (aq) + 3PO43- (aq) + OH- (aq

ved ligevægt                                                          5x                     3x                        x

og derved fås ligningen  10-36 M9=(5·x)5·(3·x)3·x    x>0

                                        \small x=2.84\cdot 10^{-5}\; M^9\qquad \textup{hvilket er den mol\ae re opl\o selighed i vand.}     

dvs
       opløseligheden  \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! c\cdot M=\left (2.84\cdot 10^{-5} \; \tfrac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 502.307\; \tfrac{g}{mol} \right )=1.424\cdot 10^{-2}\; \tfrac{g}{L}=14.24\; \tfrac{mg}{L}=1.424\; \tfrac{mg}{100\; mL} 


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2019 af mathon

                                        \small \small x=2.84\cdot 10^{-5}\; M\qquad \textup{hvilket er den mol\ae re opl\o selighed i vand.}     


Skriv et svar til: Reaktionsskemaet og opløselighedsproduktet for fluorapatit’s opløsning i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.