Søgning på: fysikabbogen 2. Resultater: 19461 til 19480 af 176327
-
T½ forviring
ForumindlægHej Allesammen jeg stødte på en formel for halveringskonstantet ved eksponentiel funktion som så sådan ud: T½=x2-x1 (formel 1) Men når jeg bruger tallene fra en opgave hvor koordinaterne er A(0,8) og B(10,2) får jeg ikke den samme T½ når jeg bruger formel 1 og formel 2. T&f... -
Integralregning
ForumindlægHej!Jeg har nogle opgaver, hvor jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal gøre.1) Vis, at der findes tal a og b, så følgende ligning er opfyldt for ethvert x undtagen -2 og 3:-5/x^2-x-6 = (a/x+2)+(b/x-3)Beregn derved følgende integral:(integraltegn)-5/x^2-x-6dx2) En funktion f er bestemt ved:f(x)=e^3x ,... -
To vendetangenter
ForumindlægJeg har fået forskriften for en funktion: f(x) = x^4 - 6x^2 Først i opgaven bliver jeg bedt om at bestemme f''(x), hvilket jeg har fået til: f''(x) = 12x^2 - 12. Dernæst skal jeg gøre rede for, at grafen f har to vendetangenter. Jeg ved godt, at jeg skal sætte ligningen lig med n... -
asymptoter
ForumindlægMin opgaver er således: f(x)= 4x^2-1/x^2+5x-6 1)Bestem en ligning for den vandrette asymptote til grafen for f. (Den har jeg lavet og fået til y=4/5, men synes ikke det kan passe med grafen =|..) 2)gør rede for, at grafen for f netop har to lodrette asymptoter, og bestem ligninger for disse.( ... -
Andengradsligning
Forumindlægjeg skal løse z4-(3+i)z2+3i = 0 i spørgsmålet har læreren valgt at give et vink: sæt w = z2 så jeg løser denne som en alm anden gradsligning med w2 = z4 følgende rødder får jeg: w = 3 eller i, hvilket stemmer med facit. i løsningsforslaget fra læreren står så dette til... -
differentialregning
Forumindlæghej, jeg har en opgave, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med. om en differentiabel funktion f oplyses, at f'(x)= (x+3)(x+1)^2(x-1) a). bestem monotoniforholdene for f en anden funktion g er bestemt ved g(x)= 3x-e^x grafen for g har en tangent t, der er parallel med tangenten til gra... -
trigonometri
ForumindlægMin opgave er vedhæftet: jeg har svaret følgende: c+3=30 Dvs. siden c er c=30-3 ? c=27 og den ene katete (c-x) som jo er 27-3 ? 24 er den anden katete. Dermed kan a findes ved: a=√(27^(2)-24^(2)) ? a=12.3693 Er dog meget i tvivl, kan det passe? -
Kemi - reaktionsskema og formel
ForumindlægHej alle, sidder fast i det sidste spørgsmål i min opgave: 1,504 g malakit opløses i svovlsyre og hældes derefter gennem et filter ned i en 100 mL målekolbe. Der fyldes op med demineraliseret vand. Absorbansen måles, A = 1,22. Ved at aflæse på en graf, får jeg koncentrationen af Cu(2+) tl 0,14... -
monotoniforhold
Forumindlæghej. jeg er blevet stillet en opgave som jeg har problemer med.givet funktion: f(x)= (3x^2-1)/x^3nu skal jeg så bestemme monotoniforholdene. jeg ved at man skal differentiere og f'(x) (vist nok)=(-3x^4+3x^2)/(x^9)derefter skal man så sætte f'(x)=0??så ligningen bliver: (-3x^4+3x^2)/(x^9)=... -
Differantialregning: bestemmelse af forskrifter
ForumindlægHej, Er der nogle der har mulighed for at hjælpe med denne opgave eller i det mindste give en ledetråd til hvordan man løser den? På forhånd tak. Opgave: Idet a og b er reelle tal, er der givet funktionerne f(x) = ax^2 + b og g( x ) = 2 * sqr(x) , x > 0 Bestem tallene a og b, sådan at grafer... -
Differen-what..??
ForumindlægYo, for én som fatter matematik virker dette nok som et simpelt spørgsmål, men for mig er det en hel anden sag. Jeg får til opgave at finde en ligning til tangenten f i punktet P(2,f(2))Funktionen f er bestemt ved f(x)=3+(2/(x-1))Men når jeg kigger i diverse skemaer over differentialkvotienter,... -
Differentialligning
ForumindlægHvordan skal man gribe denne opg. an?En funktion f er løsning til differentialligningendy/dx = 2y^2(x-1)og grafen for f gpr gennem punktet P(2,-0,5)Bestem en forskrift for f, og gør rede for, at definitionsmængden for f er R.I første omgang vil jeg gerne have hjælp til første del. Det med R kan j... -
Endnu en differentialligning
ForumindlægBestem koefficienterne a og b i f(x) = ax2 + bx + 4 så at f(x) er løsningen til diff. ligningen y' = 3x + 2 Jeg er næsten helt lost i de her typer differentialligninger. Jeg vil dog starte med at sige: Højre side: 3x+2 Venstre side: 2ax+b ?? Nej...jeg kan ikke komme videre. -
En masse tal og bogstaver...
ForumindlægHej derude! Som i kan se på min overskrift, forstår jeg intet af matematik, og ser det bare som en masse tal og bogstaver. Så derfor har jeg virkelig brug for lidt hjælp til 2 opgaver, eftersom jeg er igang med en matematik aflevering. Den ene opgave lyder: Bestem værdien af (x+h)^2-h(h+2x), nå... -
ligning
ForumindlægHej, Har fået til opgave at løse en ligning, men kan ikke finde ud af det, selvom jeg nu har siddet i ret lang tid og prøvet og prøvet og prøvet og prøvet... Fik jeg sagt prøvet? Ved godt at siden ikke skal buges til at få sine lektier lavet for én, men kan virkelig ikke komme videre med min afle... -
hjælp til ligning
ForumindlægHovrdan løser jeg denne ligning 10x^2-1500x=-5x^2-1500x-13650 Jeg ved godt at jeg skal have x^2 på dene ene side af lighedstegnet og de andre tal på den andet side af lighedstegnet... Men efter at have prøvet flere metoder, kan jeg stadige ikke få det korrekte resulltat, min lærer sagde at der ... -
hjælp til opgaver
ForumindlægFin P af ligningen i 1.13 udtrykt ved R og I. Betragt de følgende 2 ligninger, hvor s, t, v og a er positive størrelser. s=(1/2)*a*t^2 og v=a?t a) find s udtrykt ved v og a b) find b udtrykt ved s og a i en anden opgave skal jeg isolere m2: m1*v1+m2*v2=(m1+m2)*u (mit svar er hele spørgen i ligmed... -
Rumgeometri + integration
ForumindlægA) i et koordinatsystem i rummet er en kugle K og en plan alpha bestemt ved: K: x^2-2x+y^2-4y+z^2+6z=22 alpha: 2x-4y+4z-18=0 undersøg om alpha er en tangentplan til K. Hvordan kommer jeg i gang med den? B) funktionen f, der er givet ved: f(x)=x^2-2x-3 har to stamfunktioner, hvis grafer begge ... -
oxidation
Forumindlæghej.. Jeg er i gang med at akstem reaktionen: Zn(s) + (NO)3^- ---> [Zn(OH)4]^2- + (NH)3 Jeg vil gerne spørge om Zn(s) (fra venstre side) har 0 som ox_tal? i så fald,,er Zn oxideret til Zn^2+..er det korrekt? Og om Nitrogen...kan det være rigtig at den optræder som kation i den venstre... -
Hjælp til matematik!!
Forumindlæghej jeg har nogle ligninge og reduktionstykker som jeg skal aflevere imorgen.. jeg fatter altså bare ik' de her ligninger! :( er der ik' nogen der vil hjælpe mig?? pleas.. det er de her stykker jeg skal ha' regnet ud. Ligning: 1) 2x+3=3(1-x) angiv eksakt løsning (f.x. som brøk) Re...
