Fysik
SSO - fysik - hjælp
Jeg har forestillet således,
- Fordord
- Indholdfortegnelse
- Teori
...herunder massemidtpunkt, inertimoment, kraftmoment etc. altså altså forklare de enkelte ting under punkter med en overskrift - istedet for at skrive teorien ud i et, som jeg har nogen har gjort, men hvad er bedst?
- Eksperimenter
...herunder de eksperimenter jeg skal lave, en overskrift for hver enkelte, og så en del konklusion til hver forsøg? Her skal man så skrive "formål", "apparatur", "fremgangsmåde" osv. under punkter, som når man skriver rapport? Eller skal man skrive det som en slags prosa ud i et? Og er det så ok at man laver delkonklusioner?
- Konklusion
...Ja hvad skal man så skrive her? Hvad har i skrevet under konklusion, her jeg lost.
Andre spørgsmål:
Er det godt med noget historisk baggrund i ens opgave - som opgaven måske ikke stiller det?
skal der være 1½ linjeafstand? (har set nogen skrive med 1) - bliver man trykket i det?
Har i nogle gode fif i at skrive SSO i fysik jeg kan få? F.eks. nogle ting, som kan trække opgaven op.
Og allersidst. Har i nogle materiale omkring "stive legemers bevægelse" jeg må få?
Mht. eksperimenter, har jeg at vælge i mellem, katers reversionspendul, matematisk pendul, fysisk pendul, torsion pendul og så har jo nogle øvelse med nogle kugler der triller at vælge i mellem, har i noget godt omkring dette, vil jeg også gerne have. Tak på forhånd mht. starF.
Svar #1
05. februar 2004 af starF (Slettet)
Svar #2
05. februar 2004 af Brian (Slettet)
Teori: det er klart bedst at foretage en opdeling i afsnit. Grunden er at du derved kan vise læseren (læreren) hvordan du mener at teorien bør struktureres. Det giver dig mulighed for at vise at du kan prioritere mellem væsentligt og uvæsentligt, hvad der er en del af bedømmelsesgrundlaget - i stedet for at det hele kommer i en utruktureret pærevælling, hvor man ikke eller kun vanskeligt kan se din opfattelse af struturen.
Konklusion: Det ER svært med konklusioner i skoleopgaver:-( Du kan jo ikke forvente at gøre nogen NYE opdagelser om stive legemers fysik. Derfor vil jeg foreslå, at du opfatter "spillet" således, at dine eksperimenter udføres for at få bekræftet AT teorien holder. Det giver dig mulighed for at "konkludere" at det gør den - ved at skrive hvad de enkelte forsøg viser og, hvis muligt, hvilke dele af teorien de IKKE viser. Hvis dine forsøg så afkræfter teorien, så må det frarådes at konkludere at teorien IKKE holder, for det ved vi jo at den gør - det handler så om at konkludere på hvad der mislykkedes i forsøgene. Men de lykkes sikkert!
Andre spøgsmål: var det historiske ikke en af gymnasiefysikkens "dimensioner", eller er det røget ud? Hvis det er med, så er det en ide, der er værd at overveje. I sin mest ekstreme form, kan den historiske udvikling jo bruges til at strukturere teori-afsnittet: historisk gennemgang. Men det kræver nok, at din læser (lærer) har sans for det historiske OG at du har litteratur, der kan give dig et passende overblik over udviklingen. Det er en lidt ambitiøs plan, for den kræver et godt overblik over selve det faglige for at lykkes.
Det var vist lige hvad jeg kunne byde ind med, håber du kan bruge det, held & lykke!
Svar #3
05. februar 2004 af Dominik Hasek (Slettet)
Svar #4
06. februar 2004 af starF (Slettet)
Dominik Hasek, min email [email protected] tusind tak på forhånd.
Svar #5
06. februar 2004 af riquelme (Slettet)
Svar #6
06. februar 2004 af starF (Slettet)
Skriv et svar til: SSO - fysik - hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.